Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Bedömargruppen gör sammanfattningsvis bedömningen att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat. Det är positivt att lärosätet har en plan för att bibehålla och stärka den vetenskapliga kompetensen med fler lektorer och en professor i barns utveckling och lärande. Den ämnesdidaktiska vetenskapliga kompetensen bedömer bedömargruppen vara något svag i dagsläget, varför bedömargruppen rekommenderar lärosätet att se över dessa kompetensområden. Den professionsrelaterade kompetensen bedömer bedömargruppen också som adekvat i och med att flera av de disputerade är utbildade förskollärare och lärosätet använder också adjungerade lärare i utbildningen. Den pedagogiska kompetensen stärks via lärosätets meriteringsmodell. Den vetenskapliga miljön bedömer bedömargruppen vara god och kreativ, och den kommer studenterna till del på flera olika sätt. Den professionsinriktade miljön vill bedömargruppen framhålla som en styrka genom det utvecklade system som finns för att främja professionsutveckling.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande.

Utifrån en sammantagen bedömning av det som lärosätet presenterat i självvärderingen, i de självständiga arbetena och vid intervjuer framgår det att utbildningen genom sin utformning och sitt genomförande möjliggör men inte via examination säkerställer att studenterna när examen utfärdas har den kännedom och kunskap som identifieras i examensmålen för kunskapsformen Kunskap och förståelse. I självvärderingen presenterar lärosätet främst förväntade studieresultat samt varierande former för examination. De beskrivningar som lärosätet ger beskriver inte tydligt vad det är studenterna ska kunna och vilken kvalitet det som examineras ska ha. Inte heller intervjuerna eller de självständiga arbetena ger svar på bedömargruppens frågor om hur lärosätet säkerställer studenternas kännedom och kunskaper vid examen. Gällande de självständiga arbetenas innehåll ser också bedömargruppen det som ett utvecklingsområde att i större utsträckning utforma och genomföra utbildningen med fokus på innehåll inom det förskolepedagogiska området. Eftersom bedömargruppen bedömt att flera av arbetena har ett innehåll som ligger utanför det förskolepedagogiska området, är det av stor vikt att lärosätet ser över förutsättningarna för och kraven som det ställer på de självständiga arbetena för att organisera studenternas val av ämnesområde samt aktuell forskning i arbetena. Dessa förutsättningar och krav bör tydligare och mer explicit riktas mot det förskolepedagogiska området och/eller de ämneskunskaper som krävs för yrket. Som gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att progressionen i utbildningen är väl genomtänkt, såväl strukturellt som mer konkret i kurser genom utbildningen, samt att studenterna möter varierande former av examinationer.

Utbildningen möjliggör inte genom utformning, genomförande samt säkerställer inte vid examination att studenterna, när examen utfärdas, uppnått samtliga mål inom kunskapsområdena Färdighet och förmåga samt Värderingsförmåga och förhållningssätt. Lärosätet klargör inte i självvärderingen på vilka grunder det kan bedöma att studenterna har de förmågor och färdigheter som förväntas vid examen. Bedömargruppen bedömer vidare att lärosätet behöver utveckla arbetet med hållbar utveckling, så att det både möjliggör och säkerställer studenternas förmåga att göra dessa bedömningar i utbildningen. Utöver brister i hur lärosätet säkerställer att studenterna har de kunskaper som förväntas vid examen och behovet av att utveckla hållbar utveckling i utbildningen är det också oklart hur lärosätet utformar och genomför utbildningen, så att studenterna erbjuds möjlighet att få färdigheter och förmågor gällande att utforma pedagogiskt arbete självständigt och tillsammans med andra.

Gällande jämställdhetsperspektivet i utbildningen bedömer bedömargruppen att lärosätet såväl beaktar som kommunicerar och förankrar detta innehåll i undervisningen. Jämställdhetsintegreringen i kurserna visar på en tydlig och medveten progression och förankring i såväl kursinnehåll som examination vad gäller genus och jämställdhetsperspektiv. Bedömargruppen vill lyfta fram arbetet med jämställdhetsperspektivet som ett styrkeområde i utbildningen.

Lärosätet följer systematiskt upp utbildningen och omsätter resultatet av uppföljningen i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkopplar till relevanta intressenter. Utbildningens utformning och genomförande främjar studenternas lärande och lärosätet erbjuder studenterna stöd.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Studenterna får goda möjligheter till reellt inflytande eftersom lärosätet tar vara på utvärderingar och gör det möjligt för studenterna att påverka för att förändra och utveckla kvaliteten på utbildningen. Studenterna får också möjlighet till visst informellt inflytande. Utbildningen har ett studentnära perspektiv där studenterna blir sedda och hörda.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Lärosätet utformar sin utbildning så att den är användbar i dagsläget och förbereder samtidigt studenterna på att möta förändringar i yrkeslivet. Lärosätets organisation för verksamhetsförlagd utbildning har ett väletablerat samarbete med regionens centrala VFU-samordnare och skolhuvudmän. Lärosätet samverkar dessutom med det omgivande samhället genom exempelvis förskolenätverk.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)