Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna får goda möjligheter att ta en aktiv roll och påverka utbildningen genom att finnas representerade i alla beslutande och beredande organ: i styrelsen, i föreståndarens beslutsmöte (beslutande) samt i programrådet och lärarutbildningsrådet (beredande). På institutionsnivå finns studentrepresentation i prefektens beslutsmöte samt i motsvarande beredande organ, exempelvis utbildningsråd. Lärarstudenterna har dessutom en egen sektion som arbetar för att tillvarata lärarstudenternas intressen och föra deras talan. Två gånger per år, i maj och december, för lärosätets ledning och studentorganisationen en dialog om arbetet med uppföljnings- och åtgärdsplanen. Utifrån förslag från studentkåren har lärosätet valt att prioritera olika former av utvecklingsarbete kopplat till verksamhetsförlagd utbildning, och fört in det som ett särskilt strategiskt mål i sin verksamhetsplan. Lärplattformen Cambro är ett exempel som ger studenterna möjlighet att ta del av information vad gäller utbildningens kvalitetsarbete och bland annat genomförda programanalyser.

Studenterna får möjlighet till informella dialoger med föreståndaren två gånger per termin. Dialogernas syfte är att fånga upp studenternas synpunkter på utbildningen och vid behov föreslå förändringar. Studenterna har även tillgång till informella dialoger på institutionsnivå. Mittprogramvärderingen ger studenterna möjlighet att förändra eller förbättra något i sin utbildning, exempelvis undervisningsformer eller arbets- och examinationsformer, inför den avslutande delen av sin utbildning. Denna avstämning ger lärosätet värdefulla möjligheter att vid behov kunna vidta åtgärder och genomföra justeringar för en kull programstuderande för att stärka deras arbete och lärande under utbildningens gång.

Lärosätet ser en låg svarsfrekvens på kursvärderingar vilket har lett till en plan att vid kursstart tydliggöra vikten av att studenterna tar del av och fyller i kursvärderingar för att kunna få ett reellt inflytande. Ett konkret exempel på åtgärd utifrån utvärderingar från studenter är att lärosätet infört en ny kursstruktur för utbildningens inledande termin för att uppfylla studenternas önskemål om tydligare professionsanknytning.

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna får möjlighet att delta i såväl formell som informell utveckling av sin utbildning. En styrka vid lärosätet är studenternas formella inflytande som får tydlig effekt för studenterna.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får goda möjligheter till reellt inflytande, eftersom lärosätet tar vara på utvärderingarna och gör det möjligt för studenterna att påverka för att förändra och utveckla kvaliteten på utbildningen. Studenterna får också möjlighet till visst informellt inflytande. Som gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram hur utvärderingar från studenter resulterat i att lärosätet infört en ny kursstruktur för utbildningens inledande termin för att uppfylla studenternas önskemål om tydligare professionsanknytning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)