Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Samtidigt är utbildningen liten till sin volym, vilket kan göra det svårt att upprätthålla en utbildningsmiljö som överskrider de enskilda medarbetarnas kompetens. Bemanningsfrågan är ett sårbart område, både på grund av den begränsade tillgången till vetenskaplig kompetens och på grund av att en stor del av undervisningen i nuläget bärs upp av icke-disputerade lärare. Bedömargruppen vill framhålla vikten av fortsatta satsningar för att på lång sikt säkra tillgången till vetenskaplig kompetens.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte tillfredsställande.

Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna erhåller ämneskunskaper och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Lärosätet redovisar påbörjade och planerade åtgärder kring bemanning, bland annat att genomföra workshops med ämnesdidaktiker i examensarbetena. Underlagen visar att utbildningen inte säkerställer att studenterna erhåller kunskaper inom vetenskapsteori samt metodkunskaper. Urvalet av självständiga arbeten visar på brister i studenternas metodkunnande och användning av teori. Trots att kursen Examensarbete I och II ställer stora krav på vetenskaplig kompetens handleds inte alla arbeten enskilt av disputerad personal. Även om det säkerligen går att åstadkomma pedagogiska vinster med handledningsgrupper så är det en utmaning för lärosätet att icke-disputerade handleder arbeten på den här nivån. Bedömargruppen anser att tillgången till vetenskaplig kompetens genom hela utbildningen bör ses över för att säkra rätt kravnivå och att studenterna erhåller relevanta kunskaper och förmågor.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att målet som berör studenternas förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt över relevanta forskningsresultat är uppfyllt. Även målet som berör didaktik, ämnesdidaktik och metodik är uppfyllt. Användningen av film i undervisningen är ett intressant exempel på kreativa tillvägagångssätt som möjliggör mer studentaktiva arbetssätt och som kännetecknas av interaktion mellan olika individer och grupper. Vidare visar underlagen att studenterna erhåller förmågan att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning. Goda exempel är att övningsskolorna genomför bedömningsseminarier samt att lärosätet organiserar träffar med övningsskolor, handledare, rektorer och ledare för den verksamhetsförlagda utbildningen. Det som är mindre synligt i utbildningen, och som bör utvecklas, är hur utbildningens aktiviteter för att främja studenternas professionsutveckling relaterar till forskning.

Kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen uppfattar att lärosätets sätt att varva högskoleförlagda och verksamhetsförlagda delar och låta dem komplettera varandra ger goda förutsättningar för studenterna att uppnå detta mål. Processerna och examinationen skulle kunna vässas ännu mer för att precisera innebörden av vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, t ex genom mer inslag av vetenskapligt skrivande.

Uppföljning av utbildningen sker systematiskt. Ett gott exempel är lärosätets ambition att utveckla tillvägagångssätten med rutiner för att systematiskt följa upp, åtgärda och återkoppla. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. Lärosätet uppmärksammar så kallade flaskhalsar i utbildningen och erbjuder stöd i olika former.

Ett jämställdhetsperspektiv är beaktat, kommunicerat och förankrat i utbildningen, bland annat genom programuppföljning, revidering av lärandemål och riktlinjer. Lärosätet erbjuder workshops med fokus på jämställhet och lika villkor till programansvariga och lärare. Inom undervisningen kommuniceras och förankras ett jämställdhetsperspektiv med stöd av såväl litteratur som av reflektioner kring den pedagogiska praktiken.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms tillfredsställande. Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Vid lärosätet finns övergripande rutiner och forum som möjliggör såväl formellt som informellt studentinflytande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms tillfredsställande. Utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Ett gott exempel på hur gemensamma intressen kan tillföra ett mervärde för samtliga inblandade parter är den samverkan som sker mellan utbildningens högskoleförlagda och verksamhetsförlagda delar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)