Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande, men bedömargruppen ser kompetensförsörjning inom ämnena matematik och svenska som utvecklingsområden. Det gäller särskilt läs- och skrivutveckling. Ett annat utvecklingsområde är att utveckla, tydliggöra och stärka den vetenskapliga och den professionsinriktade utbildningsmiljön. Sambandet mellan forskning och utbildning är tydligt inom några områden, exempelvis matematiken, men bedömargruppen ser det som angeläget att tydliggöra detta samband inom alla ämnesområden som är relevanta för lärarutbildningen. Bedömargruppen vill även understryka att det är viktigt att studenterna får möjlighet att möta professorer under sin utbildning. Detta ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde för lärosätet eftersom de professorer som nämns i självvärderingen inte medverkar i utbildningen i särskilt stor utsträckning. Positivt är att det inom vissa forskningsprojekt finns både adjunkter, disputerade, studenter och intressenter utanför akademin. Ett exempel på detta är den matematikdidaktiska forskningsgruppen MER. Detta ser bedömargruppen som positivt för att stärka sambanden mellan forskning och utbildning samt mellan den vetenskapliga och den professionsinriktade miljön.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat anses tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att måluppfyllelsen är hög för samtliga mål. De utvecklingsområden som bedömargruppen har identifierat är att fortsätta det påbörjade arbetet med att vidareutveckla och fördjupa undervisningen om vetenskapliga metoder, samt att tydliggöra examinationen av målet som rör vetenskaplig teori, metoder och förhållandet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärosätet ser själva ett utvecklingsområde i att stärka de ofta små ämnesmiljöerna. Bedömargruppen instämmer i detta. Ett gott exempel på hur lärosätet arbetar för att få studenterna att förbättra sina ämneskunskaper är den så kallade mattestudio som lärosätet har inrättat för att stötta studenter som upplever matematiken som svår.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att måluppfyllelsen är hög för samtliga mål. Bedömargruppen vill även lyfta det arbete som sker för att skapa tydligare samband mellan de teoribaserade kurserna och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som ett gott exempel för att stärka studenternas möjligheter att uppnå målet som berör förmågan att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik. Det är positivt att VFU-lärarna gör tre besök under VFU, och att det pågår ett arbete med att införa fältstudier i de terminer där VFU saknas.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att måluppfyllesen är hög. Utbildningen gör det troligt att studenterna erhåller en förmåga att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Jämställdhet och genus är inarbetade perspektiv under flera kurser i utbildningen och underlaget gör det troligt att studenterna uppnår jämställdhetsmålet. Det pågår en del utvecklingsarbete avseende jämställdhetsintegrering och lärosätet har bestämt att jämställdhetsperspektivet ska vara ett eget frågeområde i programvärderingarna framöver. Bedömargruppen ser detta utvecklingsarbete som positivt och vill uppmuntra lärosätet att arbeta vidare med detta.

Det systematiska kvalitetsarbetet på kursnivå fungerar väl och kursvärderingar görs senast tre veckor efter avslutad kurs. Lärosätet framhåller dock att systematiken i uppföljningen från kurs- till programnivå upplevs som bristande och utan rutiner. Bedömargruppen ser det fortsatta arbetet inom detta område som centralt för att säkerställa att hela utbildningen följs upp och att det finns rutiner för uppföljning från kursnivå till programnivå.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställand. Lärosätet erbjuder studenterna goda möjligheter att medverka i utbildningens kvalitets- och utvecklingsarbete. Studenterna kan medverka formellt genom programråd och centrala råd, men även genom utvärderingar på kurs- och programnivå.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställand. Lärosätet har ett utvecklat samarbete med kommuner i närområdet när det gäller VFU. Även andra aktörer samarbetar med lärosätet. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta arbetet med den så kallade professionsdagen, och att lärare och gästföreläsare från andra yrkesområden som är kopplade till skolan bjuds in att föreläsa. Något som kan utvecklas mer framöver är arbetet med alumner och med att öka studentdeltagandet under professionsdagen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)