Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det framgår av självvärderingen och intervjuerna att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet anger att utvärderingarna sker helt genom digitaliserade och anonymiserade enkäter. Resultaten sammanställs av kursansvarig och återkopplas sedan till studenterna via lärplattformen. Resultaten ligger också till grund för kursutveckling där även studenter deltar, vilket bedömargruppen ser som positivt. En utvärdering genomförs i slutet av hela utbildningen.

Lärosätet anger att utvärderingarnas svarsfrekvens är låg, och man menar att en anledning till detta kan vara att utvärderingarna inte är schemalagda och enbart sker via lärplattformen. Det har lärosätet planer på att ändra. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde eftersom studentutvärderingar är viktiga för utbildningens utveckling. Studenterna har formella möjligheter till inflytande genom programråd och centrala organ, men lärosätet uppger att det är svårt att få studenter att engagera sig. Bedömningen är trots allt att målet uppfylls i och med att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet erbjuder studenterna goda möjligheter att medverka i utbildningens kvalitets- och utvecklingsarbete. Studenterna har möjlighet till formellt inflytande genom och centrala råd, men kan även påverka genom utvärderingar på kurs- och programnivå. Bedömargruppen konstaterar att studentrepresentationen överlag är låg, men att möjligheten till deltagande erbjuds. Därför bedöms målet som uppfyllt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)