Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärarutbildningen leds ytterst av lärarutbildningens ledningsgrupp med ledamöter som akademichef, utbildningsledare, chefen för pedagogiskt utvecklingscentrum samt aktuella avdelningschefer. Till gruppen adjungeras också ett antal andra funktioner vid olika tillfällen. Gruppen har även strategidagar en gång per termin för mer långsiktiga strategi- och planeringsfrågor. I gruppen saknas studentrepresentanter, vilket gör att studenterna saknar representation i ett centralt beredande organ. Bedömargruppen förutsätter att lärosätet åtgärdar detta.

Med undantag från att det saknas studentrepresentation i ledningsgruppen säkerställer lärosätet studenternas inflytande i formella strukturer. Till exempel utser studentkåren studentrepresentanter som sitter med i beredningsgrupper för att revidera kursplaner och i områdesnämnden för utbildningsvetenskap. Vidare har studenterna en viktig roll i interna kvalitetsgranskningar.

Utbildningen genomför kursvärderingar, och efter avslutad utbildning får studenterna genomföra en programvärdering. Lärosätet konstaterar dock att svarsfrekvensen på kursvärderingarna är låg. För att ge studenterna bättre förutsättningar att aktivt delta i utvecklingen av utbildningen inrättade lärosätet ett programråd höstterminen 2017. I programrådet finns studentrepresentanter från varje termin.

I självvärderingen finns goda exempel på studenternas möjlighet att påverka utbildningens innehåll i ämnena svenska och matematik. Till exempel har lärosätet ändrat kursupplägget för att skapa utrymme för mer grammatik i svenskämnet. I matematikämnet har man skapat utrymme för mer kunskaper om praktiska undervisningsmetoder. Lärosätet lyfter också fram de goda informella kontakter som finns med studenterna genom kontakter med lärare, kursansvariga och programansvariga. De synpunkter som kommer fram i dessa kontakter rör ofta undervisningens

praktiska genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet arbetar aktivt med kurs- och programvärderingar, vilket ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med utbildningen. Dessutom finns studentrepresentation i formella organ vid lärosätet. Ett undantag är lärarutbildningens ledningsgrupp, där studentrepresentation saknas helt trots att ledningsgruppen är ett centralt beredande organ. Bedömargruppen förutsätter att lärosätet

åtgärdar detta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)