Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömningen grundar sig på att självvärderingen och intervjuerna visar att utbildningen i sin helhet har en stark professionsanknytning. Den inriktningen borde i sig vara en indikator på att relevant samverkan med det omgivande samhället sker. Samverkan sker främst genom mentorskap och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Samverkan genom VFU innebär att studenterna får så relevanta placeringar som möjligt i relation till studiernas aktuella innehåll. Samarbetet beskrivs fungera väl och de flesta studenter, dock inte alla, får tillräckligt med stöttning.

Lärosätet erbjuder en handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng och bjuder in alla VFU-lärare till VFU-dagar, som tyvärr inte är så välbesökta. Lärosätet lyfter i självvärderingen problematiken med den höga omsättningen av VFU-lärare, som försvårar lärosätets arbete med att placera alla studenter hos VFU-lärare med rätt behörighet och handledarutbildning. Därför har lärosätet inlett ett samarbete med Borås stad som ska stärka samarbetet och göra så att man bättre kan möta studenternas behov. Lärosätet ser också mer tid för handledning och kompetensutveckling för VFU-lärare som ett utvecklingsområde. Samarbetet med det omgivande samhället sker vidare i programrådsmöten, som ses som en bro mellan högskola, studenter och externa aktörer. Därtill kommer också studiebesök som görs inom ramen för olika kurser och program.

Av intervjuerna framgår att lärosätet använder alumner på olika sätt, bland annat som föreläsare och förebilder. Alumnerna inspirerar studenterna till att skriva kunskapsöversikter och självständiga arbeten samt ingår i vissa undervisningslag som exempelvis i undervisningen om informations- och

kommunikationsteknik.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utifrån de underlag som bedömargruppen har tagit del av bedöms utbildningen vara utformad och genomföras på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det sker främst genom mentorskap och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Av intervjuerna framgick även att alumnerna används som förebilder och föreläsare. Ett problem är att det är hög omsättning på lärarna inom den verksamhetsförlagda utbildningen, och att lärosätets VFU-dagar inte är så välbesökta. Ett samarbete med kommunen har inletts för att stärka

samarbetet och på sikt förhoppningsvis minska omsättningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)