Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Maskinelement - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Det finns dagsläget ingen egentlig forskarutbildning i ämnet maskinelement på lärosätet. För alla de delar som säkerställer att de olika målen för forskarutbildningen kan nås är bristerna stora och det går inte att sluta sig till att den struktur som finns på institutionen som förestår ämnet är tillräcklig för att täcka upp för bristerna i forskarutbildningen.

Den sammanvägda bedömningen av bedömningsområdet Förutsättningar är att det inte är tillfredsställande. Det finns inget lärarkollegium med adekvat kompetens för handledning och forskarutbildningsmiljön är obefintlig. Knappt någon forskning sker inom ämnet för forskarutbildningen.

Den sammanvägda bedömningen av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är att det inte är tillfredsställande. Det finns i dag i det närmsta inga formella strukturer eller processer för att säkerställa att forskarutbildningens olika mål inom de tre kunskapsformerna uppfylls. Individuell studieplan tillämpas på institutionen för uppföljning och återkoppling, vilket är den enda mekanismen för att mäta måluppfyllelse. I övrigt finns inga relevanta beskrivningar över hur måluppfyllelse sker.

Det finns inte heller en relevant beskrivning av hur man säkerställer en jämställd miljö. Den numerära balansen mellan kvinnor och män i den provisoriska handledargruppen har en kvinnodominans, vilket lämnas okommenterat. Klimat och kultur i förhållande till jämställdhet kommenteras inte heller.

Självvärderingen innehåller ingen specifik information om hur uppföljning, åtgärder och återkoppling hanteras inom forskarutbildningsämnet.

Doktorander på institutionen är delaktiga i beslutsorgan som är gemensamma för lärosätet. Det framgår däremot inte av självvärderingen hur doktorander inom ämnet kan få inflytande i dessa organ och det är otydligt hur doktorander påverkar forskarutbildningen. För den här specifika forskarutbildningen är det dessutom mycket otydligt, eftersom den för närvarande beskrivs i marginell utsträckning och det saknas både en forskarmiljö och ett lärarkollegium med adekvat kompetens i ämnet. Den fysiska miljön benämns inte i självvärderingen. Bedömargruppen sluter sig till att den psykosociala arbetsmiljön inte är tillfredsställande, eftersom den är i det närmsta obefintlig.

Bedömargruppen anser att det saknas systematik och en genomtänkt struktur, för att skapa goda förutsättningar för doktorandernas fortsatta arbetsliv eller skapa beredskap för att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)