Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2022-02-07
Lärosäte: Ersta Sköndal Bräcke högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Styrkor

  • I lärosätets självvärdering beskrivs systematik kring hantering av jämställdhet inom ramen för likabehandling. Jämställdhet beaktas vid utformning, innehåll och genomförande av utbildning.
  • Lärosätet beaktar jämställdhet inom ramen för det förebyggande likabehandlingsarbetet för såväl enskilda lärare som på en lärosätesövergripande nivå.
Bedömning av bedömningsgrunden:

Lärosätet säkerställer ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Självvärderingen visar att jämställdhet ingår i lärosätets likabehandlingsarbete och modellen för detta arbete visar på systematik. Jämställdhetsaspekter går att identifiera i och det är prefekterna som ansvarar för arbetet med likabehandling inklusive jämställdhet. Intervjuer och uppföljningar görs för att identifiera områden för förbättring vilket bedömargruppen anser vara positivt. Förslagen formuleras sedan som aktiviteter och åtgärder och utgör underlag för rektors verksamhetsplan. Exempel på aktiviteter är lärande i arbetsplatsträffar, workshop, diskussioner med mera. På arbetsplatsträffarna identifieras allmänna problem såsom hög arbetsbelastning, lokaler, it, rättssäker examination. Dessa identifierade problem tas vidare till likabehandlingsrådet för diskussion, analys och prioritering. Rektorskansliet och prefekt ansvarar för efterföljande åtgärder.

I självvärderingen beskrivs hur lärosätet systematiskt beaktar utbildningarnas innehåll ur ett jämställdhetsperspektiv genom granskning av kurslitteratur och kursplaner. Lärare och annan personal, vilka ansvarar för utbildningens utformning och genomförande, vidareutvecklar sin kompetens avseende jämställdhet via den fortbildning personalen genomgår. Vidare framgår av självvärderingen att jämställdhet i personalstyrkan regleras av lärosätets riktlinjer för att eftersträva en jämn könsfördelning i kollegier, råd och nämnder.

Självvärderingen visar hur Likabehandlingsrådet systematiskt har arbetat i ett år för att gå igenom samtliga steg i modellen för likabehandling. Prefekterna har sedan ansvarat för arbetet och kommunikation kring likabehandling vid respektive institution, något som även har formuleras i aktivitetsplan för respektive institution.

Baserat på lärosätets riktlinjer för jämställdhet samt kompetensutveckling inom jämställdhet som del av likabehandlingsområdet anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer systematik i beaktandet av jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)