Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa - magister Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-06-18
Lärosäte: Sophiahemmet högskola
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Sophiahemmet högskola - reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är inte integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Enligt ansökan förs i utbildningen kontinuerligt en medveten dialog om jämställdhet avseende utbildningens innehåll, lärande och kurslitteratur. Vidare avser utbildningen att främja jämställdhet genom jämlikhet mellan könen och ansökan uppger att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Såväl lärmiljöer som undervisning utformas så att jämställdhet mellan kvinnor och män betonas. Vid intervjuerna anger SHH att jämställdhet beaktas främst i kursplaner och kurslitteratur. Det framgår dock inte från kursplaner på vilket sätt jämställdhet beaktas och litteraturlistor saknas från nya kursplaner. Ett exempel på litteratur som tar upp jämställdhet finns i kursplanerna:

Wijma, B., Smirthwaite, G., & Swahnberg, K. (Red.). (2010). Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar. Lund: Studentlitteratur.

Vid SHH finns mest kvinnliga disputerade barnmorskor, vilket är naturligt då av alla disputerade barnmorskor i Sverige är nästan 100 procent kvinnor. SHH utmärker sig genom att ha en manlig barnmorska som disputerat i Sverige, vilket är mycket ovanligt.

SHH uppmuntras dock att medvetet marknadsföra betydelsen för att få manliga sjuksköterskor att söka till programmet samt att ta jämställdhet i beaktande vid rekrytering av personal.

Sammantaget är bedömargruppens bedömning att jämställdhetsperspektivet inte är tillfredställande då jämställdhetsperspektiv inte är integrerat i kursplaner och kurslitteratur.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)