Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Styrning och organisation
Styrning och organisation
Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet
Tillfredsställande/Inte tillfredsställande
Summera kortfattat bedömningsområdet och lyft de viktigaste slutsatserna. Inkludera även styrkor och utvecklingsområden i den mån sådana har identifierats. Dessa presenteras med fördel i punktform.
Bedömningar av bedömningsgrunder:
1.1 Lärosätets kvalitetssystem är uppbyggt för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna och det relaterar till övergripande mål och strategier som lärosätet fastställt för sin utbildningsverksamhet.
Uppfylld/Inte uppfylld
1.2 Lärosätet har en kvalitetssäkringspolicy, eller motsvarande, som är offentlig och en del av den strategiska styrningen.
Uppfylld/Inte uppfylld
1.3 Lärosätet har en ändamålsenlig och tydligt definierad ansvarsfördelning för kvalitetsarbetet.
Uppfylld/Inte uppfylld
1.4 Lärosätet har systematiska processer som uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar hos lärare, övrig personal samt studenter och doktorander.
Uppfylld/Inte uppfylld
1.5 Lärosätet säkerställer att de resultat och slutsatser som genereras av kvalitetssystemet systematiskt tas tillvara i den strategiska styrningen, kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet.
Uppfylld/Inte uppfylld
1.6 Lärosätet säkerställer att den information som genereras av kvalitetssystemet publiceras och kommuniceras på ett ändamålsenligt sätt med relevanta intressenter och får en spridning inom organisationen
Uppfylld/Inte uppfylld
Motiveringar:
Motivera respektive bedömning utifrån bedömningsgrunden. Ange utifrån vilket underlag bedömningarna gjorts. Formulera goda exempel, styrkor, svagheter, utvecklingsområden och brister.
- Beskrivning (sammanfattning/fakta/vad finns på plats och vad saknas)