Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-04
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen omg. 2
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte användbar och förbereder inte studenter för ett föränderligt arbetsliv. Relevant samverkan sker inte med det omgivande samhället.

Regionen har visat intresse av utbildningen då det kommer att finnas pensionsavgångar och legitimerade kuratorer kommer att behövas i framtiden. Anknytningen till arbetslivet beskrivs i ansökan genom att en referensgrupp från fältet varit med och utformat utbildningens innehåll. Av de representanter som funnits med där saknas representanter från hälso- och sjukvården som arbetar med äldres sjukdomar, psykiska sjukdomar och kroniska långvariga sjukdomar.

Arbetsfältet för kurator ska bli belyst genom VFU och handledning samt att yrkesverksamma kuratorer kommer att delta i utbildningen. I vilken utsträckning kuratorer från fältet kommer att delta är något som det ska planeras för.

Regionen ska åta sig att anordna VFU-platser. VFU kommer att ha stort fokus på klinisk utbildningsmottagning (KUM) och stimuleringsaktiviteter där teamarbete och samtal ska tränas och en tydlighet med den egna yrkesrollens identitet ska utvecklas.

En stor del av utbildningen handlar om barn och unga, barnperspektivet, ensamkommande barn som en egen kurs på 7.5 högskolepoäng. Dessutom ska barnperspektivet finnas med i alla delar av undervisningen. I intervjuerna framgår att det inte ses som en specialistdel och att lärosätet inte tycker att andra områden får stå tillbaka. Då stora delar av kurators arbete inom hälso- och sjukvården är äldres sjukdomar, psykiska sjukdomar och kroniska långvariga sjukdomar och detta inte beskrivs närmare i ansökan anser bedömarna att de behöver belysas för att få en komplett yrkesutbildning som kurator. I intervjuerna framkommer att det finns en gerontologisk avdelning på högskolan och yrkesverksamma från fältet som kan komplettera den befintliga lärarkåren.

Bedömargruppen ställer sig tveksam till att kuratorsarbetet i teori och praktik kommer att belysas i sin helhet då specialisering på barn är så framträdande. Det finns få socionomer i lärarkåren men detta kan kompenseras för genom att använda folk från fältet, men det bör enligt bedömarna finnas en plan för det. Bedömargruppen ifrågasätter om VFU med inslagen från KUM, som tillsammans enbart omfattar 9 högskolepoäng kommer att ge tillräcklig samverkan med arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)