Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Teologi - masterexamen - master Bedömningsområde: Studentperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-08-18
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Newmaninstitutet AB - teologi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utifrån ansökan och intervjuerna anser bedömargruppen att utbildningen kommer att verka för att studenterna ska ta en aktiv roll med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. I ansökan har NI skrivit om att studentkåren är aktiv på campus med att skapa både akademiska och sociala aktiviteter för studenter och anställda. Det har också framkommit i ansökan samt kompletteringar, att studentkåren får tilldela platser till studentrepresentanter inom olika delar av verksamheten, till exempel: studenterna har två platser inom högskolestyrelsen, samt två platser inom kollegiemötet. Studentrepresentanter är också inbjudna till medarbetardagar. Det står i ansökan att alla avslutade kurser uppföljs med "obligatoriska" kursutvärderingar. Det framkom dock under intervjuerna att de inte var obligatoriska att fylla i utan att det var obligatoriskt att ge ut dem till studenterna, vilket står helt i linje med god akademisk praxis. När bedömargruppen frågade om hur resultaten av kursutvärderingarna återrapporteras till studenterna så var svaret att NI jobbar med att göra tillgängligt resultaten av den tidigare kursutvärderingen på kursens hemsida. Detta menar bedömargruppen är ett bra sätt att återrapportera till studenterna om resultatet. Det måste även nämnas att under intervjuerna så framkom det att lärarna också rapporterar till studenterna i början av varje kurs vad de har ändrat från den senaste omgången av kursen vilket är ett, enligt bedömargruppen, utmärkt sätt att återrapportera till studenterna. Något som också blev tydligt genom intervjuerna var att NI är en miljö där studenterna och lärarna ofta interagerar med varandra och bedömargruppen fick uppfattningen att studenterna även utanför studentkåren är en viktig del av utvecklingen på NI. Under intervjuerna talades det om hur studenterna känner sig bekväma med att presentera idéer för nya kurser och hur ledningen på NI gör allt de kan för att förverkliga de kurser som studenterna verkar vara intresserade av. Detta visar att ledningen på NI lyssnar till studenternas perspektiv, och att de ger studenterna chansen att aktivt utforma sin utbildning. Det enda bekymmer som bedömargruppen ser när det gäller studentperspektiv, har nämnts under bedömningsområde "Utformning, genomförande och resultat; Styrdokument (utbildningsplaner och kursplaner)," är att "Det tycks också förekomma att valet av examinationsform görs efter dialog med studentgruppen och att studenterna ibland kan välja individuellt mellan två examinationsformer." Bedömargruppen vill understryka att det är bra att lärarna och studenterna på NI verkar ha en god relation, men studenterna ska inte kunna ändra på en fastställd examinationsform om inte särskilda skäl föreligger. Skulle studenterna tycka, i slutet av kursen, att examinationsformen inte var bra så är det bättre att de diskuterar det i kursutvärderingen. 

Bedömargruppen menar att NI ger många möjligheter för studenterna att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. NI arbetar med att genom en digital lösning förbättra återkopplingen till studenterna av resultaten av kursutvärderingarna. Bedömargruppen ser gärna att arbetet med denna digitala lösning fortsätter så att även studenter som inte läser kursens nästa omgång kan få ta del av kursutvärderingen. NI ger också studenterna flera forum där de kan vara representerade och dela med sig av studentperspektivet. Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att bedömningsområde Studentperspektiv är tillfredsställande vid NI.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)