Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Läkarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-03
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Läkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Bedömargruppen konstaterar att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll har en rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till

yrkesexamen. Det nya läkarprogrammet är utformad som ett spiralformat curriculum och lärosätet har lång

erfarenhet av att utbilda läkare enligt denna modell. Utbildningen är i stora drag organiserad enligt följande: under det första året läggs grunden för biologisk funktion, vetenskapligt förhållningssätt och professionalitet. Under termin tre till fem är

fokus lagt på vanliga folksjukdomar och deras mekanismer samt grundläggande diagnostik och behandling.

Resterande terminer domineras av verksamhetsintegrerat lärande och klinisk handläggning. Det vetenskapliga

examensarbetet är placerat på termin åtta.

Av ansökan framgår att den planerade utbildningen är baserad på nuvarande utbildningsplan för läkarexamen som

började tillämpas hösten 2016 och som tog hänsyn till betänkandet "För framtidens hälsa - en ny läkarutbildning".

Ansökan beskriver väl vilka förändringar som gjorts och hur den nya utbildningen är tänkt att organiseras.

Utbildningen är en decentraliserad utbildning i hela Sydöstra sjukvårdsregionen och är baserad på en långsiktig

överenskommelse mellan lärosätet och Region Jönköpings län, Region Kalmar län och Region Östergötland. De

första fem terminerna har Linköping som huvudort men efter termin 5 används fyra studieorter, nämligen Jönköping, Kalmar, Linköping eller Norrköping.

Av särskild vikt, jämfört med nu gällande utbildningsplan, är att områdena psykiatri, allmänmedicin, akutsjukvård och

medicinsk beslutsfattande får större plats vilket är i linje med nya examensordningen.

I samband med intervjun med universitetsledningen diskuterades frågan om finansiering av programmet. Det är oklart om det nya läkarprogrammet får finansiella medel för ytterligare en termin, men lärosätet utgår ifrån att så blir fallet. Däremot framgick det av intervjun att det inte fanns en tydlig plan om ersättningen för termin 12 uteblir, att det nya läkarprogrammet får samma finansiering som det gamla programmet. Det är nog lämpligt att lärosätet planerar för de båda finansiella situationerna.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Bedömargruppen anser att det allmänna intresset för att examen får utfärdas är stort.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser att både volymen av och den sammantagna kompetensen hos lärosätets lärare är tillräcklig för

att kunna bedriva läkarutbildning.

Det finns en tabell där antal lärare på olika nivåer är angivna, denna förteckning gjordes 2018 och i den finns 175

lärare upptagna. Det finns ingen anledning att anta att dessa förhållanden ändrats vid den tidpunkt ansökan om

examenstillstånd lämnades in. Vidare visar tabellen den nödvändig ämnesbredd som kräva för att bedriva

läkarutbildning. I samband med första bedömningen och intervjun med lärosätet fanns det vissa farhågor om att

lärarbemanningen på de tre övriga studieorterna inte var tillräcklig. Efter begäran om kompletterande uppgifter kan lärosätet tydligt visa att det finns adekvat lärarkompetens på alla studieorter.

Av ansökan framgår det att fakulteten har ett strukturerat och genomtänkt arbete med att långsiktigt säkerställa

tillräckliga lärararresurser avseende antal individer som behövs, vilka ämnen som är nödvändig samt vilken vetenskaplig nivå dessa individer behöver. Det framgår av ansökan att ytterligare behov finns avseende rekrytering av kompetens inom områdena allmänmedicin och akutmedicin, vilket är i linje med hur programmets struktur på de senare terminerna är utformat. Det kan finnas anledning att påpeka att det kan uppstå nationell konkurrens om vetenskapligt skolade

personer inom dessa två områden, en problematik som lärosätet delar med alla de andra orter som bedriver läkarutbildning.

Vidare fanns det vissa oklarheter om den handledarutbildning som krävdes för att kunna verka som handledare på VFU/VIL. Lärosätet har efter komplettering, på ett föredömligt sätt, klargjort vilka krav som ställs för att kunna verka som handledare inom programmet.

I samband med första bedömningen uppkom tveksamheter om alla lärare hade möjlighet till kompetensutveckling inom sina tjänster, denna fråga ventilerades även under intervjun. Lärosätet har nu på eget initiativ klargjort denna fråga och kan nu via den inskickade kompletterande dokumentationen visa att alla lärare på de fyra studieorterna har tillräckliga möjligheter för kompetensutveckling.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att det finns en tillräcklig vetenskaplig och professionsinriktad arbetsmiljö för att bedriva

läkarutbildning samt att denna utbildning har ett nära samband med forskning.

Medicinska fakulteten vid Linköpings universitet bedriver forskning inom ett stort antal olika ämnen, i ansökan anges

siffran till 47. Det finns en stor ämnesbredd spännande från medicinska grundvetenskaper via laboratoriemedicin/klinisk medicin till hälsovetenskap. Vidare framgår det av ansökan att fakulteten publicerar ett stort antal

vetenskapliga artiklar per år och att de är värd för ett antal tvärvetenskapliga samarbeten, vilket är en indikator på

framgångsrik forskningsfinansiering baserad på uppnådda forskningsresultat. Det anges att huvuddelen av lärarna

både undervisar och forskar samt att det vid rekrytering/befordran vägs in såväl pedagogisk som vetenskaplig

kompetens. Programmet har dessutom ett system för vertikal och horisontell integration mellan medicinska

kunskapsområden vilket också framgår av utbildningsplanens utformning. Särskilda ansträngningar verkar ha gjorts

för att rekryteringarna till de övriga studieorterna ska säkerställa forskningsanknytningen för de studenter som är

placerade på dessa orter. Däremot finns det en risk att lärandet avseende ett vetenskapligt förhållningssätt kan

påverkas negativt om det inte finns motsvarande resurser på de tre olika studieorterna jämför med lärosätet.

Linköpings pedagogiska modell är problembaserat lärande, vilket om rätt använt, bidrar till studenternas utveckling

avseende ett vetenskapligt förhållningssätt. Sedan finns ett tema, Vetenskapligt förhållningssätt, som introduceras

på termin 1 och som ska bidra till att utveckla det vetenskapliga förhållningssättet och möjliggöra genomförandet av

examensarbetet på termin åtta. På termin fem kommer temat Vetenskapligt förhållningssätt från termin ett att

fördjupas och även inkludera ett mindre vetenskapligt arbete som förberedelse för examensarbetet på termin åtta.

Svagheten med detta upplägg, alternativt att det inte framgår tydligt i ansökan, är att det vetenskapliga

förhållningssättet inte tränas och utvecklas på termin två till fyra. Denna observation stöds av den kompletterande dokumentationen avseende redovisningen av hur olika examensmål examineras. Av denna redovisning framgår det att examensmål tre (visa kunskap om grundläggande vetenskapliga metoder inom området och insikt i metodernas möjligheter och begränsningar) inte examineras på termin två och tre. Däremot verkar det vetenskapliga förhållningssättet

att utvecklas vidare på termin sex till elva (ej termin åtta) genom de fältstudier som studenterna ska genomföra

utifrån VIL placeringens ämnesområde. Lärosätet uppmuntras att fortsätta arbetet med säkerställandet av den vetenskapliga återkopplingen på fältstudier vid alla fyra studieorter.

I samband med bedömningen har bedömargruppen haft undringar om handledare på andra studieorter än Linköping haft möjligheter till forskning och lärosätet har i sin kompletterande information klargjort att sådana möjligheter finns.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Bedömargruppen anser att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur, men det det finns enstaka punkter som lärosätet bör fundera på hur de kan utvecklas för att öka likvärdigheten mellan de fyra studieorterna (se nedan).

Den fallbaserade aktiverande arbetsformen PBL förutsätter god tillgång till bibliotek och även andra digitala källor.

Läkarprogrammet har tillgång till det campusförlagda bibliotektet och det finns även en strukturerad

biblioteksundervisning. Bibliotekstjänster finns även på andra studieorterna. Det finns även digitala verktyg, sk EDITscenarier som gör olika scenarier mer realistiska. Färdighetsträning och simulering kan göras i Linköpings Clinicum

och på de tre andra studieorterna finns Kliniska träningscentra, KTC. Efter intervjun står det klart att tillgången till infrastruktur för färdighetsträning och simulering är likvärdig mellan de fyra studieorterna.

Programmet planerar att använda Kliniska utbildningsavdelningar (KUA) kopplade till de kliniska

områdena geriatrik och ortopedi alternativt kirurgi och ortopedi alternativt geriatrik och kirurgi på tre av studieorterna.

På den fjärde studieorten, Jönköping, kommer det inte finnas någon KUA utan där planeras istället en KUM (klinisk

undervisningsmottagning). Det kan accepteras att de kliniska disciplinerna inom en KUA varierar då det är generella

färdigheter som tränas och examineras, men det är inte jämförbart med en mottagning inom primärvården. Detta diskuterades under intervjun och lärosätet hävdade att en KUM mycket väl motsvarade en KUA. Det är möjligt att vissa generella färdigheter kan tränas och examineras i antingen KUA eller KUM formen, men bedömargruppen menar att det inte går att jämställa KUM med KUA. Lärosätet bör därför allvarligt överväga hur en KUA placering kan tillskapas inom studieorten Jönköping, alternativt ge Jönköpingsstudenter specifik träning på KUA typiska moment.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Bedömargruppen anser resurserna utnyttjas effektivt för att hålla hög kvalitet.

Styrningen av de centrala infrastrukturerna förefaller vara helt adekvat och prioriterad av universitetsledning och

fakultetsledning. För samordningen mellan de fyra studieorterna avseende undervisning/träning på Clinicum

respektive olika KTC finns en särskild person utsedd som ska säkerställa att likvärdiga förhållanden finns. Vidare

finns forskning inom området Interprofessionellt lärande och detta område är ett utsett styrkeområde mellan LiU och

Region Östergötland.

Förutsättningar

Bedömargruppen anser att Linköpings universitet har de förutsättningar som krävs för att bedriva läkarutbildning. Tidigare oklarheter hart åtgärdats under antingen intervjun eller via de insända kompletteringarna. Det föreligger några enskilda kvarstående frågor/påpekanden som inte påverkar helhetsbedömningen. Det är lärosätets enskilda beslut att ta hänsyn eller ej till dessa påpekanden innan det nya läkarprogrammet startar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)