Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Läkarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-03
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Läkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Bedömargruppen konstaterar att det finns beslutad utbildningsplan och beslutade kursplaner enligt lärosätets

riktlinjer och att det finns en tydlig beskrivning hur relevanta styrdokument för utbildningen bereds, fastslås och

kvalitetssäkras. Den initiala bedömningen visade att insända kursplaner ej angav hur examination genomfördes, ej heller hur stor andel högskolepoäng varje examination motsvarade och det fanns ej heller något angivande av hur stora andel VFU/VIL som de olika kurserna innehöll. Därför har lärosätet ombedds komplettera med dessa uppgifter. Detta har lärosätet gjort och bedömargruppen anser att resultatet numera är tillfredsställande.

Bedömargruppen konstaterade att i vägledning ansökan skrivs det tydligt ut att "av kursplanerna bör framgå hur

undervisning, kurslitteratur/annat lärandematerial och examination kommer att vara utformade". I de först bifogade

kursplanerna var undervisningsform och arbetsform tillräckligt beskrivna. Däremot var beskrivningen av examinationen

alltför allmänt hållen för att vara vägledande för studenter och lärare utan tydlig insikt i programmets detaljer. I regel

angavs att en skriftlig examination användes, i vissa fall några praktiska examinationer och sedan aktivt deltagande i

olika obligatoriska moment. Det gick ej att finna hur många högskolepoäng varje enskild examination var värd, ej

heller hur många högskolepoäng VIL varje kurs omfattade. Efter komplettering framgår det tydligt vilka examinationer som finns på varje enskild termin/kurs och vad dessa examinationer är värda i högskolepoäng. Den kompletterande dokumentationen klargör också storleken och omfattningen av VIL i det planerade läkarprogrammet.

Däremot är det anmärkningsvärt att lärosätet i sitt svar på begärd komplettering skriver att "sedan lång tid tillbaka valt att inte inkludera olika examinationsmoment i kursplanerna" för att sedan fortsätta med "vi undvikit detaljer i kursplanerna". Det övergripande skälet för denna ståndpunkt verkar vara rent administrativ, en enklare beslutsprocess. Beömargruppen menar att angivande av olika examinationer och hur stort värde dessa har i högskolepoäng är inga detaljer utan centrala begrepp i varje kursplan och en förutsättning för rättssäker examination. Bedömargruppen vill därför hänvisa till sidan 23 i UKÄ 2020: Rättssäker examination. I detta avsnitt skrivs det bland annat: "Om examinationsformerna på en kurs behöver ändras, måste kursplanerna ändras. Studenten har både en rätt och en skyldighet att examineras enligt gällande kursplan." Bedömargruppen påpekade i sin begärda komplettering att kursplaner är det juridiska dokumentet. Därför uppmanas lärosätet att ompröva sin ståndpunkt och istället ha ett kursplanesystem där examination och högskolepoäng är tydligt angivna för att uppfylla kraven på rättssäker examination. Ett sådant kursplanesystem underlättar dessutom bedömning av tillgodoräknande när studenter flyttar till andra lärosäten.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömargruppen konstaterade att skrivningen rörande utbildningens utformning och genomförande beskrev väl hur

målen i examensordningen kunde nås. Däremot saknades totalt en central punkt, nämligen en beskrivningen av hur och på vilka kurser/terminer de olika examensmålen examinerades. Därför behövde lärosätet komplettera med ett antal uppgifter avseende säkerställande av examensmålen. En sådan komplettering har skickats in och bedömargruppen anser att resultatet numera är tillfredsställande, det var det inte innan komplettering genomförts.

Utbildningsplanen är utformad som ett spiralformat curriculum där det finns både vertikal som horisontell integration

och det finns åtta ämnesintegrerade teman som återkommer för att skapa ökande komplexitet och progression. I en

av bilagorna finns en kartläggning av kursmål gentemot examensmål vilket på ett tydligt sätt redovisar hur olika

enskilda terminers kursmål förhåller sig till examensmål. Det finns också en tydlig pedagogisk filosofi avseende

problembaserat lärande och basgruppsscenarier som är genomtänkt och tydlig och som stödjer att de olika

kursmålen kopplar till examensmål. Efter en viss tid på utbildningen kompletteras basgruppsarbetet med

användandet av case-metodik. Dessa arbetsformer kompletteras med andra arbetsformer som föreläsningar,

laborationer, simuleringar osv. Det betonas också att VIL får en alltmer synlig roll på de senare terminerna.

Bedömningen är att programmets utformning och det lärande som programmet faciliterar säkrar att studenter kan nå

examensmålen.

Problemet var initialt att ansökan inte på ett tydligt sätt redovisade hur olika kursmål examinerades och i

förlängningen vilka examinationer som användes för att säkra examensmålen. Rent allmänt var beskrivningen av

examinationer vag och otydlig. Bedömningen av VIL planerades att ske fortlöpande men det

var något oklart hur detta skulle göras. Däremot fanns det angivet att VIL omfattande minst fyra veckor innehåller

obligatorisk utvärdering genom medsittningar. I ansökan skrevs det ut att "Även examinationsformerna varieras för

att passa examination av olika lärandemål." Ansökan kunde inte tydligt visa hur denna variation användes

och nyttjades för att säkra att varje kursmål examinerades och därmed i förlängningen även examensmålen. Ansökan

behöver därför kompletteras med en kartläggning av hur olika examinationer förhåller sig i relation till examensmålen, dvs hur och när examineras varje enskilt examensmål (23 stycken inklusive de fyra lokala).

'Efter inskickad komplettering framgår det numera tydligt hur varje examensmål examineras och när detta görs. Däremot har inte lärosätet redovisat hur de fyra lokala examensmålen examineras. Vidare är det utrett hur de olika praktiska examinationerna på termin 2, 9 och 12 kommer att genomföras. Lärosätet har dessutom inkommit med dokumentation kring de bedömningsformulär som är underlag för VFU godkännande och även hur bedömning vid medsittning genomförs. Frågan om formativa bedömningar kan underkännas har besvarats med nej och det är vidare klarlagt att dessa formativa bedömningar bl a bildar ett underlag för en senare sammantagen summativ bedömning. Sammantaget har lärosätet besvarat de frågor som bedömargruppen hade på ett bra sätt.

Bedömargruppen hade initialt funderingar kring att global hälsa inte verkade vara en del av programmet, men dessa funderingar kan avfärdas då kompletteringarna visar att examensmål fem (...och globalt perspektiv) examineras på tio av tolv terminer. En annan examensmål som lärosätet bör reflektera över är mål nummer 19 (visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grupper samt kritiskt granska, bedöma och använda relevant information). Detta mål examineras på termin två till nio. Ingen examination sker på termin 10 till 12. Just detta examensmål bör vara lämpligt att även examinera i slutet av programmet.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet uppfyller dessa krav.

Lärosätet har en välutvecklad verksamhet avseende jämställdhet och lika villkor. Vidare finns en webbaserad kurs

för lärosätets anställda. De fall/scenarier som används i utbildningen säkras avseende kön, ålder, etnicitet etc. Unikt

för Linköping är att läkarstudenter samläser med andra professionsutbildningar vilket tidigt gynnar samverkan och i

teorin också motverkar förutfattade meningar avseende andra utbildningar inom området. På kursplanenivå finns ett

antal kursmål på ett antal terminer som är relaterade till aktuell bedömningsgrund.

Däremot bör lärosätet fundera kring om examensmålet "visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" borde introduceras tidigare än på termin 7.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)