Läkarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Bedömargruppen menar att lärosätet har en tillräcklig beskrivning avseende denna bedömningsgrund för att uppfylla kraven.
Det finns en tydlig skrivning om att studenter ska vara representerade i såväl beredande som beslutande organ.
Sedan några år använder LiU et gemensamt system för kursvärderingar. Det framgår av ansökan att resultaten från
dessa kursvärderingar hanteras och leder till förändringar som förbättrar studenternas position och deras
förutsättningar. Studenterna får också återkoppling via det digitala kursvärderingssystemet. Läkarprogrammet
använder också kursbokslut där information från olika källor sammanställs och återkopplas.
Linköpings ansökan visar också på ett tydligt vis att de har en fungerande utbildningsbevakning och ett gott
utvärderingsförfarande. Förekomsten av både kursrepresentanter och studentrepresentanter visar att
studentrepresentanterna har förutsättningar att representera läkarstudenterna.
Genom systematiska undersökningar och regelbundna fysiska möten med representanter från kurserna påvisas ett
gott utvärderingsförfarande. Möjligheten till kursspecifika frågor är särskilt bra. Likaså förefaller återkoppling till
studenter, lärare och kliniker ske på ett oklanderligt vis. Särskilt bra är kursbokslutet som återkopplas till nästa kurs,
men även den kurs som utvärderat, eftersom det stimulerar till vilja att utvärdera.
Det fanns frågor som togs upp under intervjun och alla dessa har besvarats tillfredsställande.