Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta utveckla ett långsiktigt, strukturerat och kontinuerligt arbete för rekrytering samt upprätta en kompetensförsörjningsplan för att säkra kompetensen för olika uppdrag, exempelvis 1:e adjunkt och VFU-samordnare.

- Lärosätet kan utarbeta en strategi för vilken specifik vetenskaplig och pedagogisk utbildning som ska finnas i kompetensplanen för adjunkter.

- Lärosätet kan arbeta för att införa kombinerade uppdrag, som säkerställer aktuell klinisk förankring med en koppling mellan teori och praktik.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla sin profil i e-hälsa kopplat till behovet av ett utökat kompetensbehov inom digitalisering.

- Lärosätet kan se över möjligheten att erbjuda fler pedagogiska konferenser även för studenter för att gagna rekrytering på sikt.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör systematiskt inventera och utvärdera behovet av handledarutbildning i verksamheterna utifrån kompetenskraven.

- Lärosätet bör systematiskt utvärdera efterfrågan på handledarutbildning.

- Lärosätet bör kartlägga hur de flexibla lösningarna är tänkta att genomföras utifrån behovet av nya pedagogiska modeller.

- Lärosätet kan utforma en handledningsmodell för vad som anses som tillräcklig kompetens för olika roller i verksamheten och vilka handledningsmodeller som behöver ingå i kompetenserna.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utarbeta en strategi för fortsatt samverkan med vårdaktörer om bedömning av kvaliteten på VFU-platser.

- Lärosätet kan utveckla en uppdragsbeskrivning av VFU-samordnarens roll och hur den ska stärka studenterna att uppnå lärandemålen.

- Lärosätet kan arbeta för att identifiera nya vårdsammanhang för VFU-placeringar som ligger i linje med reformen om god och nära vård.

- Lärosätet kan systematiskt utvärdera genomförda förändringar i nya avtal.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör ge studenterna förutsättningar att uppnå lärandemålet genom färdighet och förmåga i kommunikation och samtalsmetodik inför att upprätta en omvårdnadsplan.

- Lärosätet bör ha ett tydligt mål för hur forskningsprojekt kopplas till hur studenterna kan uppnå lärandemålen för färdighet och förmåga.

- Lärosätet bör fortsätta med att integrera utbildningens e-hälsoprofil i kliniska moment och VFU samt koppla profilen till lärandemålen.

- Lärosätet kan utveckla aktiviteter kopplade till kliniska forskningsprojekt genom att låta studenter från alla terminer auskultera i projekten.

- Lärosätet kan ge fler möjligheter för studenterna att arbeta självständigt med patientfall genom exempelvis grupparbeten och reflektion.

- Lärosätet kan utveckla simuleringsmiljön samt utveckla fler lärandeaktiviteter

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör säkerställa hur samverkan i kliniska projekt stärker samverkan och lagarbete mellan professionerna.

- Lärosätet kan kvalitetssäkra hur bedömningen med AssCE sker kopplat till moment i interprofessionellt lärande (IPL)

- Lärosätet kan fortsätta utveckla samarbetet med andra institutioner och externa parter vad gäller lärandeaktiviteter för teamarbete

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)