Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Enligt självvärderingen arbetar lärosätet långsiktigt, strukturerat och kontinuerligt med att identifiera behov av lärarresurser samt rekryterar för att säkra kompetens, men beskriver samtidigt att det finns svårigheter med att rekrytera lektorer. Lärosätet arbetar med kompetensutveckling för adjunkter som erbjuds vetenskaplig och pedagogisk utbildning. Avsatt tid för kompetensutveckling och pedagogisk samordnare finns också på lärosätet. Bedömargruppen efterfrågar dock att lärosätet upprättar en kompetensförsörjningsplan och en plan för hur kombinerade anställningar ska utformas och hur de stärker kopplingen mellan teori och praktik.

Lärosätet nämner i självvärderingen att det finns möjlighet att bli 1:e adjunkt, men bedömargruppen efterfrågar en kartläggning över hur många som har möjlighet att bli det. Lärosätet behöver också undersöka om det är obligatoriskt att kompetensen måste finnas, för att säkerställa att målen inom färdighet och förmåga uppnås. Kompetensen hos samordnaren för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är viktig i personalförsörjningen, men bedömargruppen efterfrågar en kompetensförsörjningsplan som säkerställer kompetensen vid rekrytering.

Det framgår i självvärderingen att studenterna vill bli erbjudna att delta i konferenser, vilket skulle främja nyfikenhet och kunskap. Bedömargruppen anser att lärosätet kan se över den möjligheten för att främja rekrytering på sikt. Bedömargruppen föreslår också att lärosätet fortsätter att utveckla lärosätets profil i e-hälsa relaterat till den digitala utvecklingen i samhället. Detta förutsätter att lärosätet fortsatt också utökar sin kompetens bland lärarna vad gäller digitalisering.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta utveckla ett långsiktigt, strukturerat och kontinuerligt arbete för rekrytering samt upprätta en kompetensförsörjningsplan för att säkra kompetensen för olika uppdrag, exempelvis 1:e adjunkt och VFU-samordnare.

· Lärosätet kan utarbeta en strategi för vilken specifik vetenskaplig och pedagogisk utbildning som ska finnas i kompetensplanen för adjunkter.

· Lärosätet kan arbeta för att införa kombinerade uppdrag, som säkerställer aktuell klinisk förankring med en koppling mellan teori och praktik.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla sin profil i e-hälsa kopplat till behovet av ett utökat kompetensbehov inom digitalisering.

· Lärosätet kan se över möjligheten att erbjuda fler pedagogiska konferenser även för studenter för att gagna rekrytering på sikt

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet erbjuder handledarutbildning, och arbetar för att i samverkan med vårdverksamheten hitta flexibla lösningar för handledarutbildning. Det sker utifrån verksamhetens behov genom exempelvis kurser både på distans och på campus. Lärosätets handledarutbildning fokuserar på handledning inom olika vårdsammanhang med fokus på handledarmodellen peer learning. Bedömargruppen anser att detta stärker studenternas lärande inför VFU på ett bra sätt.

För att lärosätet ska kunna säkerställa handledarkompetens anser bedömargruppen att lärosätet bör inventera hur efterfrågan på handledarutbildning och behovet av handledningskompetens för olika roller inom verksamheten ser ut. Det betyder att lärosätet behöver undersöka hur många personer med handledarutbildning som finns inom verksamheten och vilken kompetens de har, samt vad målet är enligt avtalen. Bedömargruppen anser också att lärosätet bör fortsätta utveckla de flexibla lösningarna, för att möta det behov som finns av nya handledningsmodeller i verksamheten.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör systematiskt inventera och utvärdera behovet av handledarutbildning i verksamheterna utifrån kompetenskraven.

· Lärosätet bör systematiskt utvärdera efterfrågan på handledarutbildning.

· Lärosätet bör kartlägga hur de flexibla lösningarna är tänkta att genomföras utifrån behovet av nya pedagogiska modeller.

· Lärosätet kan utforma en handledningsmodell för vad som anses som tillräcklig kompetens för olika roller i verksamheten och vilka handledningsmodeller som behöver ingå i kompetenserna.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet skapar förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkerställa placeringar genom samverkan med de kliniska verksamheterna. Det görs i form av avtal, kompetensråd och möjlighet till VFU på hälsomottagning men bedömargruppen anser att lärosätet även systematiskt kan utvärdera genomförda förändringar i nya avtal. Bedömargruppen efterfrågar också en strategi för hur kvaliteten på VFU-platserna ska säkerställas, vilken bör skapas i samverkan mellan lärosätet och vårdaktörer.

Lärosätet beskriver att man samverkar med olika vårdaktörer, men bedömargruppen anser att de olika samverkansformerna kan utvecklas ytterligare för att kunna identifiera nya möjliga VFU-platser. Syftet är att inkludera privata vårdaktörer och kommunerna, kopplat till reformen om god och nära vård. Bedömargruppen anser också att VFU-samordnarens roll kan utvecklas och att det i rollen är lämpligt att det framgår tydligt hur den syftar till att stärka studenternas färdighet och förmåga och måluppfyllelse av lärandemålen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utarbeta en strategi för fortsatt samverkan med vårdaktörer om bedömning av kvaliteten på VFU-platser.

· Lärosätet kan utveckla en uppdragsbeskrivning av VFU-samordnarens roll och hur den ska stärka studenterna att uppnå lärandemålen.

· Lärosätet kan arbeta för att identifiera nya vårdsammanhang för VFU-placeringar som ligger i linje med reformen om god och nära vård.

· Lärosätet kan systematiskt utvärdera genomförda förändringar i nya avtal.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)