Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar med att skapa förutsättningar för studenterna att visa färdighet och förmåga, genom problembaserat lärande (PBL). Detta för att träna självständighet och omvårdnad som en strimma genom utbildningen.

Simulering och övningar vid ett kliniskt träningscentrum finns med som moment för att träna färdighet och förmåga, och bedöms genom standardiserade examinationer som Objective Structured Clinical Examination (OSCE), Assessment of Clinical Education (AssCE) och nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen (NKSE). Bedömargruppen anser att träning i kommunikation och samtalsmetodik är viktiga moment inför arbetet med att upprätta en omvårdnadsplan, och menar på att det bör ingå i den teoretiska undervisningen inför VFU.

Lärosätet beskriver ett kliniskt forskningsprojekt kopplat till lärandemålen, men bedömargruppen anser att projektet kan utveckla fler lärandeaktiviteter, förslagsvis genom att låta studenter från alla terminer auskultera i projekten. Lärosätet bör även ta fram ett tydligt mål för hur projektet bidrar till studenternas måluppfyllelse. I självvärderingen framgår att studenter undervisar studenter i patientfall, men det framkommer inte på vilket sätt det kopplas till omvårdnadsprocessens delar och om det förkommer några reflektionsmoment. Bedömargruppen föreslår därför att lärosätet kan ge fler möjligheter för studenterna att arbeta självständigt med patientfall genom exempelvis grupparbeten och reflektion.

Lärosätet har en profil i e-hälsa, vilket bedömargruppen anser är viktigt utifrån ett samhällsperspektiv och bedömer att det bör kopplas tydligare till lärandemålet vid VFU och lärandeaktiviteterna på det kliniska träningscentrumet. Lärosätet genomför simuleringsövningar på kliniken för forskning och utveckling (FoU-kliniken), och det är något som kan fortsätta att utvecklas tillsammans med andra lärandeaktiviteter som exempelvis drama.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör ge studenterna förutsättningar att uppnå lärandemålet genom färdighet och förmåga i kommunikation och samtalsmetodik inför att upprätta en omvårdnadsplan.

· Lärosätet bör ha ett tydligt mål för hur forskningsprojekt kopplas till hur studenterna kan uppnå lärandemålen för färdighet och förmåga.

· Lärosätet bör fortsätta med att integrera utbildningens e-hälsoprofil i kliniska moment och VFU samt koppla profilen till lärandemålen.

· Lärosätet kan utveckla aktiviteter kopplade till kliniska forskningsprojekt genom att låta studenter från alla terminer auskultera i projekten.

· Lärosätet kan ge fler möjligheter för studenterna att arbeta självständigt med patientfall genom exempelvis grupparbeten och reflektion.

· Lärosätet kan utveckla simuleringsmiljön samt utveckla fler lärandeaktiviteter.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med att erbjuda studenterna lärandeaktiviteter i teamarbete genom bland annat auskultering med andra professioner, workshoppar, samverkan med andra utbildningsprogram samt gemensamma övningar och aktiviteter. Lärosätet samverkar även med utbildningar inom andra institutioner. Bedömargruppen anser att samverkan mellan lärosätet, regionen och kommunerna om kompetens och resurser kan utvecklas. Detta som en följd av att det inom regionerna och kommunerna finns tillgång till ytterligare professioner att samverka med för att uppnå lärandemål i förmåga till lagarbete. Bedömargruppen anser också att samverkan kan utvecklas med externa partner som exempelvis räddningstjänst.

I självvärderingen framkommer att det finns flera olika kliniska projekt inom FOU-kliniken (Forskning och Utveckling) där studenterna får möjlighet att samverka. Bedömargruppen anser dock att lärosätet bör säkerställa hur samverkan i kliniska projekt stärker samverkan och lagarbete mellan professionerna. Lärosätet beskriver att teamarbete finns med genom hela utbildningen, vilket bedömargruppen anser är en styrka.

Det framkommer i självvärderingen att teamarbete examineras under VFU med stöd av bedömningsformuläret AssCE. Bedömargruppen föreslår att lärosätet kan kvalitetssäkra om det sker under alla bedömningssamtal under VFU, och om det med hjälp av lärandeaktiviteter kopplas till andra professioner och med en tydlig progression genom utbildningen. Bedömargruppen anser att det är viktigt att stärka samverkan med andra professionsgrupper och att det sker genom progression i utbildningen, för att på detta sätt säkerställa studenternas förmåga till lagarbete.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör säkerställa hur samverkan i kliniska projekt stärker samverkan och lagarbete mellan professionerna.

· Lärosätet kan kvalitetssäkra hur bedömningen med AssCE sker kopplat till moment i interprofessionellt lärande (IPL).

· Lärosätet kan fortsätta utveckla samarbetet med andra institutioner och externa parter vad gäller lärandeaktiviteter för teamarbete.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)