Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Ersta Sköndal Bräcke högskola (Marie Cederschiöld Högskola)
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör kartlägga behov och skapa en handlingsplan för att säkerställa vetenskaplig kompetens motsvarande docenter och professorer med aktiv tid i grundutbildningen.

- Lärosätet bör systematiskt utvärdera om högskolepedagogisk utbildning uppnås inom två år för nyanställd undervisande personal och följa upp vilket genomslag det har för utbildningens kvalitet.

- Lärosätet kan utveckla en strategisk plan för både kompetensförsörjning och kompetensutveckling inklusive pedagogisk kompetens för medarbetarna på lång sikt.

- Lärosätet kan fortsätta utveckla kombinerade uppdrag mellan akademi och klinisk verksamhet i samverkan med vårdverksamheterna

- Lärosätet kan kartlägga om omfattningen av de adjungerade kliniska adjunkterna är tillräcklig och utreda om deras kliniska och professionsrelaterade kompetens kan tas tillvara i andra delar än i VFU:n.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör prioritera samverkan med vårdverksamheterna, för att säkerställa att handledare i kliniska verksamheter går handledarutbildningen.

- Lärosätet bör revidera befintliga VFU-avtal, för att förstärka att handledarutbildning är ett krav för att få handleda studenter.

- Lärosätet kan utveckla handledarkurser på grundnivå och se över samarbetsmöjligheter t.ex. digitalt med andra lärosäten.

- Lärosätet kan utvärdera möjligheterna för handledare inom klinisk verksamhet att genomföra handledarutbildningen.

- Lärosätet kan utvärdera den nuvarande kursen på avancerad nivå, både dess form och innehåll.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör prioritera och utveckla samverkan med kommunerna mer strukturellt och reglerat genom VFU-avtal, där ansvarsfördelningen tydliggörs för båda parter.

- Lärosätet kan upprätta en handlingsplan för att följa upp hur svarsfrekvensen i VFU-utvärderingen kan öka..

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan mål och innehåll för studenterna.

- Lärosätet kan utveckla ytterligare lärandeaktiviteter i form av simulering.

- Lärosätet kan tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan mål och innehåll för studenterna.

- Lärosätet kan tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna.

- Lärosätet kan utvärdera hur handledare och studenter upplever handledningsmodellen peer learning.

- Lärosätet kan utveckla en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande under hela utbildningstiden

- Lärosätet kan fortsätta samverka med andra samhällsfunktioner inom områden, som våld i nära relation, hemlöshet och människor på flykt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)