Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Ersta Sköndal Bräcke högskola (Marie Cederschiöld Högskola)
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

I självvärderingen beskriver lärosätet att de kontinuerligt arbetar med att studenterna ska visa färdighet och förmåga genom flera olika moment under utbildningens gång, vilket är positivt. Bedömargruppen anser att lärosätet kan utveckla ytterligare lärandeaktiviteter för att säkerställa att målet uppfylls, t.ex. simulering.

Användningen av ett bedömningsinstrument likt Bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) säkerställer även att målet uppfylls i samband med VFU. Bedömargruppen anser att en viss progression av lärandemålet under utbildningstiden framgår av de exempel som lyfts fram i självvärderingen. Det behöver dock tydliggöras för studenterna, så att progressionen blir tydlig. Länkningen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer behöver tydliggöras ytterligare, vilket även lärosätet lyfter fram som ett utvecklingsområde. Ett sätt kan vara att formulera betygskriterier för lärandemålet, vilket medför att den konstruktiva länkningen tydliggörs och ett fördjupat lärande hos studenterna kan främjas.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan mål och innehåll för studenterna.

· Lärosätet kan utveckla ytterligare lärandeaktiviteter i form av simulering.

· Lärosätet kan tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med att identifiera moment där de kan skapa interprofessionella lärandeaktiviteter. Den pedagogiska modellen problembaserat lärande (PBL) och handledningsmodellen peer learning möjliggör lärande i lagarbete och samverkan, vilket bedömargruppen tycker är positivt. Dock kan peer learning som modell utvärderas som ett steg i den fortsatta utvecklingen för att kunna identifiera eventuella förbättringsområden. Det kan vara en styrka att få möjlighet att träna samverkan tidigt och sedan fortsätta träningen kontinuerligt under utbildningstiden, vilket lärosätet gör. Bedömargruppen anser dock att lärosätet kan utveckla förutsättningarna för ett interprofessionellt lärande (IPL) mer under hela utbildningstiden, t.ex. arbeta vidare med IPL-baserade aktivitetskort.

Ett annat tillfälle till måluppfyllelse är under VFU, där samverkan sker naturligt mellan olika professioner och där lärosätet använder sig av aktivitetskort med interprofessionellt lärande i fokus. Även det är positivt. Men bedömargruppen anser ändå att den konstruktiva länkningen och progressionen i lärandemålet är otydligt och behöver tydliggöras för studenterna. Ett sätt kan vara att formulera betygskriterier för lärandemålet, vilket medför att den konstruktiva länkningen blir tydlig och främjar ett fördjupat lärande hos studenterna.

Samverkan med andra aktörer i samhället är av betydelse för måluppfyllelse av lärandemålet. Lärosätet beskriver att de arbetar med samverkan inom områden som våld i nära relationer och hemlöshet, vilket bedömargruppen anser är positivt. Det arbetet kan med fördel utvecklas ytterligare.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan mål och innehåll för studenterna.

· Lärosätet kan tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna.

· Lärosätet kan utvärdera hur handledare och studenter upplever handledningsmodellen peer learning.

· Lärosätet kan utveckla en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande under hela utbildningstiden

· Lärosätet kan fortsätta samverka med andra samhällsfunktioner inom områden, som våld i nära relation, hemlöshet och människor på flykt.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)