Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Utifrån självvärderingen framgår det att lärosätet arbetar för att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkerställa lärarförsörjningen. Den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen framstår som god, och lärosätet arbetar också med att skapa kombinerade uppdrag för adjunkter och lektorer. Att anställningarna vid institutionen har en tydlig koppling till klinisk verksamhet anser lärosätet bidrar till att anställningarna upplevs som attraktiva. Lärosätet arbetar med att utveckla kombinerade uppdrag och har inrättat ett kliniskt lektorat på ett kliniskt träningscentrum, vilket bedömargruppen anser är värdefullt. Bedömargruppen anser att det pågående arbetet med kombinerade uppdrag är positivt och uppmuntrar lärosätet att fortsätta arbeta med detta för att säkerställa akademiska miljöer i den kliniska verksamheten.

Bedömargruppen efterfrågar dock en strategi för att rekrytera och behålla lärare med vetenskaplig kompetens, och anser att det är ett område som lärosätet behöver arbeta vidare med. Här skulle till exempel doktorander kunna vara en framtida rekryteringsbas, då med forskarutbildning som en möjlighet till kompetensutveckling inom ramen för anställningen. För att ytterligare stärka förutsättningarna för studenterna att uppnå färdighet och förmåga samt förbereda dem inför den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), kan lärosätet använda sig av studentresurser vid övningar av kliniska färdighetsmoment.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla en strategi för att långsiktigt säkerställa kompetensförsörjningen.

· Lärosätet kan fortsätta arbeta med kompetensförsörjning och säkerställa akademiska miljöer i den kliniska verksamheten genom fler möjligheter till kombinerade uppdrag.

· Lärosätet kan ta hjälp av studentresurser vid övningar i kliniska färdighetsmoment.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet har samverkansavtal med regionen och kommunerna, där kravet på handledarutbildning ingår. Lärosätet erbjuder en handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng varje termin med 70–80 utbildningsplatser. Lärosätet har gemensamt med den kliniska verksamheten utvecklat handledarmodeller som tillämpas i VFU. Vidare beskriver lärosätet i självvärderingen att det är stor efterfrågan på utbildningsplatser i handledarutbildningen till följd av stor rörlighet i den kliniska verksamheten. Därför planerar lärosätet att dela in handledarutbildningen i mindre moduler för att underlätta genomförandet för kliniskt verksamma, vilket bedömargruppen ställer sig positiva till.

För att få fler att genomgå handledarutbildningen, anser bedömargruppen att det finns behov av att tillsammans med den kliniska verksamheten genomföra ytterligare riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning. I självvärderingen framgår att lärosätet anordnar särskilda handledarträffar med olika teman som berör studenters utveckling av kliniska färdigheter samt att lärosätet och de kliniska verksamheterna gemensamt försöker utveckla handledningsmodellen peer learning i den kliniska verksamheten. Det anser bedömargruppen är ett viktigt projekt, för att skapa goda förutsättningar för studenterna att nå färdighet och förmåga i utbildningen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med den kliniska verksamheten genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

· Lärosätet kan fortsätta med de gemensamma handledarträffarna, där lärosätet och kliniska verksamheter tillsammans utvecklar peer learning i den kliniska verksamheten.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet skapar förutsättningar för studenter att nå färdighet och förmåga genom att säkerställa kliniska placeringar som är reglerade genom avtal med regionen och kommunerna. Bedömargruppen anser att lärosätet kan förtydliga avtalen något, med tanke på förändringarna i hälso- och sjukvården samt behovet av kliniska placeringar i nya vårdsammanhang. Lärosätet har tillsammans med den kliniska verksamheten identifierat ett ökat behov av platser för klinisk placering samtidigt som tillgången på platser minskar. Det är en följd av minskat antal vårdplatser, stor rörlighet bland personalen och konsekvenser efter pandemin.

Lärosätet identifierar ett behov av ytterligare VFU-samordning som kan bidra till att förbättra kommunikationen mellan lärosätet och enskilda kommuner. Detta för att minska risken att kvaliteten vid de kliniska placeringarna påverkas. Bedömargruppen anser även att det behöver finnas en plan som på lång sikt säkerställer både antalet kliniska placeringar och innehållet i dem. Eftersom lärosätet anser att det i nuläget är resurskrävande att hitta kliniska placeringar av god kvalitet, behöver arbetet samtidigt vara resurs- och tidseffektivt. Lärosätet har påbörjat ett arbete med delregionala VFU-samordnare och bedömargruppen instämmer i att det är en bra åtgärd.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med vårdverksamheterna utveckla en långsiktig plan för att säkerställa antalet och kvaliteten på kliniska placeringar.

· Lärosätet kan förtydliga avtalet med regionen och kommunerna, för att säkerställa kliniska placeringar inom nya vårdsammanhang till följd av hälso- och sjukvårdens förändring.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)