Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet har en tydlig progression i studenternas färdighet och förmåga genom att integrera teori och praktik för ett verksamhetsintegrerat lärande. Lärandeaktiviteter utvecklas tillsammans med den kliniska verksamheten utifrån kursmål och studenterna tränas i att identifiera behov av kunskap som senare kan ligga till grund för det självständiga arbetet. Lärosätet har identifierat ett behov av att utveckla samarbetet med de kliniska verksamheterna, genom exempelvis kliniska seminarier. Detta för att utveckla färdighet och förmåga att utföra patientsäker omvårdnad inför kliniska placeringar. Bedömargruppen instämmer i att det är en bra aktivitet för att stärka studenternas lärande.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan utveckla samarbetet med de kliniska verksamheterna genom kliniska seminarier.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Studenterna får träna lagarbete genom simuleringsövningar och i samverkan med andra yrkesgrupper under VFU, främst inom hälso- och sjukvården men även inom primärvården. Bedömargruppen anser dock att lärosätet kan utöka det interprofessionella lärandet inom primärvården, där kommunerna ingår.

Lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper sker med progression genom hela utbildningsprogrammet. Vid lärosätet finns en akademiövergripande kommitté som samordnar samverkan mellan flera olika utbildningsprogram, vilket bedöms vara framgångsrikt för utformningen av lärandeaktiviteten och ge möjlighet att stärka studentens förmåga. Bedömargruppen anser att det är positivt.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan öka det interprofessionella lärandet inom primärvården, där kommunerna ingår.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)