Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätets pågående arbete med att ta fram en kompetensförsörjningsplan bör utvecklas både kortsiktigt och långsiktigt samt säkerställas genom systematisk uppföljning.

- Lärosätet bör planera för ett systematiskt arbete med nyrekryteringar av professorer, disputerade lärare och doktorander.

- Lärosätet bör kartlägga vilken specifik vetenskaplig och pedagogisk kompetens som finns i alla kurser inom sjuksköterskeprogrammet.

- Lärosätet bör utveckla en kontinuerlig dialog mellan programledningen och institutionens ledningsgrupp om kompetensbehov och lärarförsörjning.

- Lärosätet kan planera för och utveckla kombinerade uppdrag i form av väldefinierade samfinansierade tjänster.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, undersöka möjligheterna till samverkan med ett annat lärosäte för att genomföra gemensamma kurser.

- Lärosätet kan ta hjälp av studentresurser vid övningar i praktiska moment.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör skapa en systematisk metod för att fortlöpande kartlägga och följa upp kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

- Lärosätet bör i dialog med verksamheten arbeta med handledningsmodeller under VFU.

- Lärosätet bör utöka innehållet i de avtal som redan finns med verksamheterna genom att tillföra ett konkret krav på handledarutbildning för kliniskt verksamma sjuksköterskor.

- Lärosätets adjunkter och lektorer med kombinerade uppdrag, kan ansvara för den reflekterande yrkesmässiga handledningen, för att ge stöd åt kliniskt verksamma handledare.

- Lärosätet kan, i samverkan med Region Dalarna och kommunerna, arbeta för att handledarutbildning helt eller delvis genomförs som kompetensutvecklingstid.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla lärandemålen för VFU och skapa en struktur för hur handledarna får kunskap om målen.

- Lärosätet bör, enligt eget förslag, involvera studenterna i diskussioner om att utveckla VFU

- Lärosätet kan fortsätta sitt strategiska arbete med att säkerställa kliniska placeringar

- Lärosätet kan fortsätta att utvidga kombinerade uppdrag genom samfinansierade tjänster

- Lärosätet kan arbeta ytterligare med att skapa förutsättningar för att programansvariga och kursansvariga formellt har det övergripande ansvaret för att kvalitetssäkra VFU.

- Lärosätet kan arbeta ytterligare med att kvalitetssäkra och utvärdera VFU, så att en samlad bild med återkoppling från studenter, kursledning och vårdaktörer framträder.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, ytterligare förstärka progressionen och examinerade moment av omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdiagnostiken i undervisningen.

- Lärosätet kan utveckla bedömningsformuläret Ass-Ce:s bedömningskriterier i relation till lärandeaktiviteter,

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, formulera fler lärandemål som inkluderar delaktighet, delat beslutsfattande och stöd för egenvård i kursplaner.

- Lärosätet kan vidareutveckla lärandeaktiviteter i studiegrupper under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör säkerställa måluppfyllelsen ytterligare, genom att skapa en struktur för interprofessionellt lärande genom hela sjuksköterskeutbildningen.

- Lärosätet bör stärka det interprofessionella lärandet genom att utveckla digitala lösningar för samarbete med andra lärosäten.

- Lärosätet bör utifrån ett programöverskridande progressionsperspektiv utveckla varierande lärandeaktiviteter.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla samverkan och stärka kunskapsområdet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)