Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet skapar överlag goda förutsättningar för studenterna att nå examensmålet enligt bedömargruppen. Exempel på detta är ett genomtänkt upplägg i de programkurser där verksamhetsförlagd utbildning ingår. Däremot går det inte att urskilja om omvårdnadsprocess, omvårdnadsdiagnostik och omvårdnadsplaner omfattas av progressionstankar lika tydligt som exempelvis vårdmodellen personcentrerad vård. I självvärderingens analysdel lyfter lärosätet fram att undervisning om begreppen kan förstärkas ytterligare och att progressionen behöver tydliggöras. Detsamma gäller för examinerande moment i kurser som har fokus på examensmålet relaterat till verksamhetsförlagd utbildning. Bedömargruppen instämmer i att så kan göras.

Lärandemålen för den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms av lärare och handledare utifrån bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education, AssCE. För att underlätta examination av lärandemålen med hjälp av AssCE i verksamhetsförlagd utbildning har tabeller utarbetats för de kurser som innehåller verksamhetsförlagda utbildning. Dessa visar att det finns en överensstämmelse mellan lärandemål i kursplanen och faktorerna i AssCE-formuläret, men att lärandeaktiviteterna och lärandemål som inkluderar delaktighet ytterligare kan utvecklas. Även bedömningskriterier i relation till lärandeaktiviteter menar bedömargruppen kan utvecklas ytterligare. Detta så att kopplingen tydliggörs mellan kunskapsformen färdighet och förmåga och hur den kommer till uttryck i kursplanernas lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer. Lärosätet kan även, menar bedömargruppen, vidareutveckla lärandeaktiviteter i studiegrupper under den verksamhetsförlagda utbildningen för att på så vis stärka studenternas ömsesidiga lärande och skapa utrymme för gemensamma reflektioner.

Rekommendationer:

  • Lärosätet kan, enligt eget förslag, ytterligare förstärka progressionen och examinerade moment av omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdiagnostiken i undervisningen.
  • Lärosätet kan utveckla bedömningsformuläret Ass-Ce:s bedömningskriterier i relation till lärandeaktiviteter,
  • Lärosätet kan, enligt eget förslag, formulera fler lärandemål som inkluderar delaktighet, delat beslutsfattande och stöd för egenvård i kursplaner.
  • Lärosätet kan vidareutveckla lärandeaktiviteter i studiegrupper under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Enligt självvärderingen samverkar studenterna under den verksamhetsförlagda utbildningen i team med andra yrkesgrupper utifrån ett interprofessionellt förhållningssätt. I varje kurs där verksamhetsförlagd utbildning ingår finns lärandemål som berör samverkan med andra yrkesgrupper utifrån säkerhet, etik, patientens delaktighet samt bedömning, prioritering, planering, genomförande och utvärdering av vård och behandling. I sjuksköterskeprogrammet ingår kursen Ledarskap och teamarbete, som förbereder studenterna inför ett kommande ledarskap, som bland annat handlar om att skapa ett nära samarbete både intra- och interprofessionellt. I självvärderingens avslutande del konstaterar lärosätet att det är en utmaning att bygga upp ett strukturerat samarbete och ett interprofessionellt lärande vid en högskola som bara har en professionsutbildning. Lärosätet ger flera förslag på hur det interprofessionella lärandet kan förstärkas.

Bedömargruppen anser att lärosätet utformar och genomför de aktiviteter som i nuläget förfaller vara möjliga för att det nationella examensmålet ska kunna uppnås. Bedömargruppen menar att studenterna har goda möjligheter att vara en del av ett interprofessionellt lärande under de verksamhetsförlagda utbildningsavsnitten, eftersom samverkan med andra yrkesgrupper ingår som en del i varje kurs inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen anser dock att det interprofessionella lärandet behöver stärkas i flera delar av utbildningen. Detta kan göras genom att lärosätet skapar en tydlig struktur och progression för interprofessionellt lärande i utbildningen samt utvecklar ett samarbete med andra lärosäten för att tillsammans arbeta fram gemensamma digitala lösningar för lärandeaktiviteter och interprofessionell kommunikation. Grupper som skulle kunna delta är exempelvis läkarstudenter, psykologistudenter och socionomstudenter. Bedömargruppen anser att lärosätet bör utveckla varierande lärandeaktiviteter utifrån ett programöverskridande progressionsperspektiv, exempelvis genom återkommande temadagar för interprofessionellt lärande. Bedömargruppen anser också att lärosätet kan utveckla samverkan och stärka kunskapsområdet genom att med hjälp av digitala lösningar genomföra interprofessionell simulering tillsammans med andra yrkes- och studentgrupper.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör säkerställa måluppfyllelsen ytterligare, genom att skapa en struktur för interprofessionellt lärande genom hela sjuksköterskeutbildningen.

· Lärosätet bör stärka det interprofessionella lärandet genom att utveckla digitala lösningar för samarbete med andra lärosäten.

· Lärosätet bör utifrån ett programöverskridande progressionsperspektiv utveckla varierande lärandeaktiviteter.

· Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla samverkan och stärka kunskapsområdet.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 kommer att redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)