Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

I självvärderingen beskriver lärosätet det planerade och pågående arbeten med de olika utvecklingsområden som identifierats, exempelvis utvecklandet av en kompetensförsörjningsplan. Rekryteringsbehovet av disputerade lärare är stort, inte minst mot bakgrund av de pensionsavgångar som väntas inom de närmaste åren. Detta är något som lärosätet lyfter fram som ett identifierat och angeläget utvecklingsområde. Bedömargruppen anser att lärosätets pågående arbete med att ta fram en kompetensförsörjningsplan bör utvecklas både kortsiktigt och långsiktigt, samt säkerställas genom systematisk uppföljning. Bedömargruppen anser också att lärosätet bör planera för ett systematiskt arbete med rekrytering av professorer, disputerade lärare och doktorander. En aktiv forskningsmiljö och utvecklandet av profilområdena hållbar utveckling och webbaserat lärande har, enligt lärosätet, skapat en stark kompetens inom kollegiet, företrädesvis mot personcentrerad vård. Denna kompetens kan ytterligare förstärkas genom att utveckla kombinerande uppdrag, menar bedömargruppen.

För att bäst ringa in behovet av lärarförsörjning anser bedömargruppen att lärosätet bör kartlägga vilken specifik vetenskaplig och pedagogisk kompetens som finns i alla kurser inom sjuksköterskeprogrammet. Bedömargruppen vill också peka på vikten av kommunikation mellan olika intressenter för att säkra lärarförsörjningen och anser därför att lärosätet bör utveckla en kontinuerlig dialog mellan programledningen och institutionens ledningsgrupp om kompetensbehov och lärarförsörjning.

För att ytterligare stärka förutsättningarna för studenterna att uppnå färdighet och förmåga samt förbereda dem inför verksamhetsförlagd utbildning (VFU), kan lärosätet använda sig av studentresurser vid övningar av praktiska moment. Att också, enligt lärosätets eget förslag, utforska möjligheter till samverkan med andra lärosäten för att kunna ge gemensamma kurser, ser bedömargruppen som en möjlig väg för att ytterligare säkra lärarförsörjningen.

Rekommendationer:

· Lärosätets pågående arbete med att ta fram en kompetensförsörjningsplan bör utvecklas både kortsiktigt och långsiktigt samt säkerställas genom systematisk uppföljning.

· Lärosätet bör planera för ett systematiskt arbete med nyrekryteringar av professorer, disputerade lärare och doktorander.

· Lärosätet bör kartlägga vilken specifik vetenskaplig och pedagogisk kompetens som finns i alla kurser inom sjuksköterskeprogrammet.

· Lärosätet bör utveckla en kontinuerlig dialog mellan programledningen och institutionens ledningsgrupp om kompetensbehov och lärarförsörjning.

· Lärosätet kan planera för och utveckla kombinerade uppdrag i form av väldefinierade samfinansierade tjänster.

· Lärosätet kan, enligt eget förslag, undersöka möjligheterna till samverkan med ett annat lärosäte för att genomföra gemensamma kurser.

· Lärosätet kan ta hjälp av studentresurser vid övningar i praktiska moment.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Bedömargruppen anser att lärosätet och verksamheterna har ett gemensamt ansvar för att säkerställa kliniskt verksamma sjuksköterskors möjlighet att genomgå handledarutbildningen. Därför bör lärosätet skapa en systematisk metod för att fortlöpande kartlägga och följa upp kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning. Detta kan exempelvis göras genom att påbörja ett systematiskt arbete där lärosätesövergripande samverkans- och forumgrupper bildas, för att uppnå samsyn om hur handledarutbildningen ska organiseras, antalet kurser, kursinnehållet, kursnivån samt möjlighet att genomgå handledarutbildningen.

I dialog med verksamheten behöver lärosätet ytterligare arbeta med handledningsmodeller under VFU. Detta för att skapa gemensam förståelse för hur lärandemål, undervisningsformer och bedömning hänger samman i syfte att nå kurs- och examensmål. Bedömargruppen anser också att handledarstöd åt kliniskt verksamma handledare kan förslagsvis bestå av lärosätets adjunkter och lektorer med kombinerade uppdrag; detta genom att ansvara för den reflekterande yrkesmässiga handledningen. I självvärderingen framgår att ett prioriterat mål är att införa handledningsmodellen peer learning för handledning i all VFU. Bedömargruppen anser att detta bör göras i samverkan med verksamheterna, exempelvis genom att lärosätet informerar handledare om vad som ingår i ett reflekterat ömsesidigt lärande, samt vägleder och inspirerar studenterna till ett självständigt förhållningssätt.

Sammanfattningsvis framgår av självvärderingen att det upparbetade samarbetet med Region Dalarna och kommunerna kan utvecklas och ytterligare formaliseras. Bedömargruppen anser att detta kan göras exempelvis genom att tillföra ett konkret krav på handledarutbildning för klinisk verksamma sjuksköterskor och att erbjuda handledarutbildning som kompetensutvecklingstid.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör skapa en systematisk metod för att fortlöpande kartlägga och följa upp kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

· Lärosätet bör i dialog med verksamheten arbeta med handledningsmodeller under VFU.

· Lärosätet bör utöka innehållet i de avtal som redan finns med verksamheterna genom att tillföra ett konkret krav på handledarutbildning för kliniskt verksamma sjuksköterskor.

· Lärosätets adjunkter och lektorer med kombinerade uppdrag, kan ansvara för den reflekterande yrkesmässiga handledningen, för att ge stöd åt kliniskt verksamma handledare.

· Lärosätet kan, i samverkan med Region Dalarna och kommunerna, arbeta för att handledarutbildning helt eller delvis genomförs som kompetensutvecklingstid.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Bedömargruppen anser att lärosätet överlag skapar goda förutsättningar för att kunna säkerställa kliniska placeringar inom sjuksköterskeprogrammet. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta sitt strategiska arbete med att säkerställa kliniska placeringar genom att skapa arenor för dialog om utbildningens mål, lärandeaktiveter och bedömningsinstrument. De etablerade mötesarenorna i olika grupper med fokus på dialog och samverkan som presenteras i självvärderingen är en viktig grund för att kunna påverka sjuksköterskeutbildningens kvalitet. Bedömargruppen anser att lärosätet i detta sammanhang kan fortsätta arbeta med att kvalitetssäkra och utvärdera VFU. Detta så att en samlad bild framträder, byggd av återkoppling från studenter, kursledning och vårdaktörer.

Enligt bedömargruppen är det särskilt viktigt att det finns en samsyn bland handledare, lärare och studenter om lärandemålen för VFU samt att handledarna får kunskap om vilka mål som studenten ska uppnå under VFU. Lärosätet bör därför utveckla lärandemålen för VFU och skapa en struktur för hur handledarna får kunskap om målen.

Ambitionen att utvidga de kombinerade uppdrag som redan finns i form av samfinansierade tjänster för adjunkter och lektorer är en satsning på en samarbetsform som bedömargruppen anser kan skapa både en akademisk lärandemiljö samt ökad förståelse mellan lärosätet och vårdverkligheten. Bedömargruppen anser att lärosätet kan fortsätta arbeta med att kontinuerligt kvalitetssäkra och utvärdera VFU:s innehåll och kvalitet och menar att även studenter bör delta i detta arbete så att en samlad bild med återkoppling från studenter, kursledning och vårdaktörer framträder.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla lärandemålen för VFU och skapa en struktur för hur handledarna får kunskap om målen.

· Lärosätet bör, enligt eget förslag, involvera studenterna i diskussioner om att utveckla VFU

· Lärosätet kan fortsätta sitt strategiska arbete med att säkerställa kliniska placeringar

· Lärosätet kan fortsätta att utvidga kombinerade uppdrag genom samfinansierade tjänster

· Lärosätet kan arbeta ytterligare med att skapa förutsättningar för att programansvariga och kursansvariga formellt har det övergripande ansvaret för att kvalitetssäkra VFU.

· Lärosätet kan arbeta ytterligare med att kvalitetssäkra och utvärdera VFU, så att en samlad bild med återkoppling från studenter, kursledning och vårdaktörer framträder.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)