Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet beskriver i självvärderingen hur teoretiska kunskaper integreras med färdighetsträning under hela utbildningen, för att uppnå det aktuella målet. Bedömargruppen anser att en fördel i sammanhanget är det sammanhållande personcentrerade ramverket. Flera examinationer beskrivs och lärosätet ingår i den nationella kliniska slutexaminationen (NKSE). Bedömningsinstrument, som Assesment of Clinical Education (AssCe), används i verksamhetsförlagd utbildning som diskussionsunderlag och som ett förtydligande av lärandemålen inför bedömningen av studenternas förmågor och färdigheter. Det är en del av att säkerställa måluppfyllelse. För att ytterligare säkerställa att lärandemålet uppfylls, bör lärosätet även utveckla rutiner och en handlingsplan när måluppfyllelse inte bedöms vara rimligt.

I lärosätets matris presenteras länkningen mellan lärandemålet, lärandeaktiviteter och examinationer, vilket är bra, men länkningen skulle kunna göras ännu tydligare. Konkretisering av lärandemålet i form av betygskriterier behöver tydliggöras och vara kända för studenterna under hela utbildningstiden. Vidare är det svårt att se progressionen, det vill säga hur självständigheten utvecklas över tid, vilket också behöver tydliggöras. Att tydliggöra omvårdnadsprocessen och dess progression för att uppnå lärandemålet är av stort värde, vilket även lärosätet lyfter fram i självvärderingen. Framför allt är det viktigt att omvårdnadsprocessen ingår i de bedömningssamtal som sker under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra progressionen i lärandemålet för studenterna.

· Lärosätet bör utveckla rutiner och en handlingsplan för när måluppfyllelse inte bedöms vara möjligt.

· Lärosätet kan tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna under hela utbildningstiden.

· Lärosätet kan utveckla bedömningssamtalen under verksamhetsförlagd utbildning och se till att handledare och bedömande lärare konkretiserar omvårdnadsprocessen för studenterna.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar fokuserat för att stimulera team och lagarbete via olika former under utbildningen. Några exempel på det är basgruppsarbete, längre VFU-perioder, som möjliggör för studenterna att skapa relationer och öva teamarbete, samt pedagogiska uppgifter och simulering. Det arbetet anser bedömargruppen är positivt för måluppfyllelsen. Bedömargruppen anser dock att förutsättningarna för ett interprofessionellt lärande behöver utvecklas ytterligare och att en plan för hur det ska införas och följas upp bör tas fram. Lärosätet behöver även arbeta vidare med det de själva lyfter fram i självvärderingen som utvecklingsområden, t.ex. att tydliggöra progressionen i lärandemålet och tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer. Ett sätt kan vara att formulera betygskriterier för lärandemålet, vilket medför att den konstruktiva länkningen tydliggörs och ett fördjupat lärande hos studenterna kan främjas.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet och dess progression genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna under hela utbildningstiden.

· Lärosätet bör utveckla en handlingsplan över hur lärandeaktiviteter ska införas och följas upp, för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande under hela utbildningstiden.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 kommer att redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)