Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen
Bedömningsområde: Förutsättningar
Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?
Rekommendationer:
- Lärosätet bör arbeta med riktade kompetensutvecklingsinsatser.
- Lärosätet kan möjliggöra forskarutbildning för redan anställda adjunkter.
- Lärosätet kan vidareutveckla samverkan med den kliniska verksamheten, för att utveckla kombinerade uppdrag.
Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?
Rekommendationer:
- Lärosätet bör i samverkan med den kliniska verksamheten genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.
- Lärosätet kan identifiera vilka behov som finns av handledarutbildning i den kliniska verksamheten.
- Lärosätet kan stärka handledarrollen tillsammans med den kliniska verksamheten genom att utveckla kombinerade uppdrag.
Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?
Rekommendationer:
- Lärosätet bör tillsammans med den kliniska verksamheten utveckla en gemensam rutin, för att utvärdera och säkerställa de kliniska placeringarnas kvalitet.
- Lärosätet kan förtydliga avtalet med regionen och kommunerna ytterligare, för att säkerställa kliniska placeringar inom nya vårdsammanhang till följd av hälso- och sjukvårdens utveckling och förändring.
Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat
Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?
Rekommendationer:
- Lärosätet bör utveckla den konstruktiva länkningen mellan examensmål, kursmål, lärandeaktiviteter, examination och kurslitteratur, samt utveckla en gemensam syn på bedömning av lärandemålen tillsammans med vårdverksamheten.
- Lärosätet kan införa fler kommunikationsövningar, med exempelvis rollspel, för att stärka studenternas träning av färdighet och förmåga.
Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?
Rekommendation:
- Lärosätet bör utveckla en struktur för lagarbete och samverkan med fler yrkesgrupper, samt utveckla fler lärandeaktiviteter.
- Lärosätet kan fortsätta utveckla den teoretiska kunskapen i omvårdnad för att stärka sjuksköterskans yrkesroll.