Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet skapar goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjningen med hjälp av en femårig kompetensförsörjningsplan. Den inkluderar behovet av vetenskaplig kompetens, strategier för rekrytering samt strategiska åtgärdsprogram vid pensionsavgångar. I självvärderingen lyfter lärosätet problematiken med att generationsväxlingen som sker inom sjuksköterskeutbildningen medför att lärare med pedagogisk kompetens minskar, och likaså andelen erfarna lärare som undervisar. Bedömargruppen instämmer i analysen som lärosätet gör och anser att lärosätet bör arbeta med riktade kompetensutvecklingsinsatser för att möta behovet av kompetens till följd av generationsväxlingen.

Lärosätet beskriver att en förstärkning av den vetenskapliga kompetensen sker genom ett meriteringsprogram för att lärosätet ska kunna öka antalet docenter och professorer. Bedömargruppen anser att det är positivt, men anser också att lärosätet skulle kunna arbeta med möjligheten för adjunkter att kompetensutveckla sig genom forskarutbildning, för att på så vis ytterligare stärka den vetenskapliga kompetensen i utbildningen inför kommande pensionsavgångar.

För nyanställda finns både mentorsprogram och introduktionsprogram. Lärosätet beskriver strategier för kombinerade uppdrag och har i dagsläget samfinansiering av kliniska adjunktstjänster och kliniska lektorat.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör arbeta med riktade kompetensutvecklingsinsatser.

· Lärosätet kan möjliggöra forskarutbildning för redan anställda adjunkter.

· Lärosätet kan vidareutveckla samverkan med den kliniska verksamheten, för att utveckla kombinerade uppdrag.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet har samverkansavtal med regionen och kommunerna där ett krav på handledarutbildning ingår. Lärosätet erbjuder handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng två gånger per läsår, digitalt, och som uppdragsutbildning vid beställning en gång per läsår. Samverkansavtalet reglerar även en handledningsmodell med huvudhandledare och handledare, där parterna i den kliniska verksamheten gemensamt ansvarar för att upprätthålla handledarkompetensen. Bedömargruppen anser dock att lärosätet kan identifiera vilka behov som finns av handledarutbildning i den kliniska verksamheten.

Bedömargruppen anser att lärosätet skulle kunna arbeta mer tillsammans med den kliniska verksamheten, för att utveckla kombinerade uppdrag och på så sätt stärka handledaren i sin roll. Lärosätet har identifierat att stor rörlighet i den kliniska verksamheten har ökat behovet av handledarkompetens. Bedömargruppen anser därför att lärosätet i samverkan med kliniska verksamheter bör genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med den kliniska verksamheten genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

· Lärosätet kan identifiera vilka behov som finns av handledarutbildning i den kliniska verksamheten.

· Lärosätet kan stärka handledarrollen tillsammans med den kliniska verksamheten genom att utveckla kombinerade uppdrag.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet skapar förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkerställa kliniska placeringar reglerade genom avtal med regionen och kommunerna. Att det finns reglerade avtal är bra, menar bedömargruppen. För att ytterligare säkerställa tillgången till kliniska placeringar med hög kvalitet och i linje med hälso- och sjukvårdens utveckling, så anser bedömargruppen att lärosätet kan arbeta för att dessa avtal med region och kommuner blir ännu tydligare.

Lärosätet har gemensamma samverkansfora, där man diskuterar frågor om tillgång till kliniska placeringar, handledarkompetens, innehåll och kvalitet. Lärosätet har dessutom - tillsammans med den kliniska verksamheten - identifierat ett ökat behov av kliniska placeringar. Samtidigt har tillgången på kliniska placeringar minskat som en följd av ett minskat antal vårdplatser, stor rörlighet bland sjuksköterskor samt konsekvenser för vården till följd av pandemin. Bedömargruppen anser att det är positivt att lärosätet identifierat det ökade behovet och att det finns samverkansfora som fungerar, men menar att lärosätet behöver arbeta mer med att utveckla gemensamma rutiner för att tillsammans med den kliniska verksamheten utvärdera och säkerställa de kliniska placeringarnas kvalitet.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tillsammans med den kliniska verksamheten utveckla en gemensam rutin, för att utvärdera och säkerställa de kliniska placeringarnas kvalitet.

· Lärosätet kan förtydliga avtalet med regionen och kommunerna ytterligare, för att säkerställa kliniska placeringar inom nya vårdsammanhang till följd av hälso- och sjukvårdens utveckling och förändring.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)