Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet visar att det finns en tydlig progression i utbildningen när det gäller färdighet och förmåga, genom att integrera teori och praktik för ett verksamhetsintegrerat lärande i utbildningsprogrammet. Studenternas färdighet och förmåga tränas i diskussioner, analyser och reflektioner utifrån olika omvårdnadsåtgärder samt vid upprättande av omvårdnadsplaner. Med en utgångspunkt i teoretiska kunskaper examineras praktiska moment med standardiserade bedömningsunderlag. Lärosätet har dock identifierat att samsynen på bedömning behöver utvecklas tillsammans med den kliniska verksamheten. Bedömargruppen instämmer i detta och menar att det är viktigt att det finns en samsyn på bedömning mellan lärosätet och den kliniska verksamheten, så att studenterna blir bedömda på ett rättssäkert och transparent sätt.

Bedömargruppen anser också att det finns utvecklingsområden för länkningen mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examinationer, eftersom det i nuläget inte är tillräckligt tydligt i utbildningens målmatris. Att också hitta fler sätt att träna på kommunikation anser bedömargruppen är ytterligare ett område som kan stärkas i utbildningen, eftersom träning i kommunikation är en viktig aspekt av måluppfyllelsen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla den konstruktiva länkningen mellan examensmål, kursmål, lärandeaktiviteter, examination och kurslitteratur, samt utveckla en gemensam syn på bedömning av lärandemålen tillsammans med vårdverksamheten.

· Lärosätet kan införa fler kommunikationsövningar, med exempelvis rollspel, för att stärka studenternas träning av färdighet och förmåga.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet beskriver att studenterna tränas till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper i hela utbildningsprogrammet, och bedömargruppen anser att det finns en god progression i utbildningen mellan terminerna. Träning i lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, så som läkarstuderande och undersköterskeelever, sker i huvudsak under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Bedömargruppen anser att detta bör utvecklas till att inkludera fler yrkesgrupper och fler lärandeaktiviteter.

Lärosätet har identifierat att det finns behov av att förstärka den teoretiska kunskapen i omvårdnad, för att utveckla studenternas kunskaper och färdigheter i sin kommande yrkesroll som sjuksköterska. Lärosätet beskriver också ett pågående utvecklingsarbete av den teoretiska kunskapen i omvårdnad, för att stärka sjuksköterskans yrkesroll. Det anser lärosätet även är centralt för att stärka studenternas färdighet och förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Bedömargruppen instämmer i den analysen och anser att lärosätet genomför ett viktigt utvecklingsarbete.

Rekommendation:

· Lärosätet bör utveckla en struktur för lagarbete och samverkan med fler yrkesgrupper, samt utveckla fler lärandeaktiviteter.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla den teoretiska kunskapen i omvårdnad för att stärka sjuksköterskans yrkesroll.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 kommer att redovisas i bedömargruppens reflektion i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)