Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera hur arbetsprocessen ser ut, för att upprätthålla lärarnas pedagogiska kompetens.

- Lärosätet bör utveckla en plan för kompetensförsörjning och kompetensutveckling, för att säkra lärarförsörjningen och framförhållningen för pensionsavgångar.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla en tydlig planering, för att fördjupa lärarnas vetenskapliga och pedagogiska kunskaper.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla former och rutiner, för att säkerställa att handledarna har kompetens och insikt i studentens utbildning och mål.

- Lärosätet kan utveckla former för samverkan med vårdverksamheter, för att diskutera hur sjuksköterskeutbildning ska ses som en självklar del i arbetet vid vårdverksamheter.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta utveckla och utvärdera former för samverkan med vårdaktörer, för att säkerställa kliniska placeringar med kvalitet.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla former och rutiner för handledarskap vid klinisk verksamhet, för att säkerställa handledarskap även vid stor personalomsättning.

- Lärosätet kan fortsätta den planerade utvärderingen av revideringar av utbildningsplanen, för att säkra kliniska placeringar.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla organisationen med kliniska adjunkter och kliniska lektorer, för att öka samverkan mellan parterna.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendation:

- Lärosätet bör fortsätta att fördjupa analys och värdering av lärandemålet, samt ytterligare arbeta för en likvärdig bedömning av lärandemålet mellan de lärare som examinerar olika moment.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla förslag på interprofessionella moment, utöver kliniska placeringar, för att främja lärandemålet.

- Lärosätet kan undersöka om det går att utveckla interprofessionella moment med andra studentkategorier i samverkan med de olika verksamheterna i regionerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)