Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter och examinationer under utbildningens gång, för att studenterna ska visa färdighet och förmåga i examensmålet. Här ingår att gå igenom teori, öva moment i metodrum eller andra former av övning tillsammans med medstudenter, samt utföra momentet under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Kursansvariga lärare samlar regelbundet samtliga medverkande lärare för att gå igenom genomförande och bedömningskriterier, för att säkerställa att utbildningen och bedömningen av studenterna är likvärdig. Av självvärderingen framgår att det samtidigt finns utmaningar med likvärdiga bedömningar, och bedömargruppen lyfter fram vikten av att fortsätta arbeta för en likvärdig bedömning av lärandemålet.

Rekommendation:

· Lärosätet bör fortsätta att fördjupa analys och värdering av lärandemålet, samt ytterligare arbeta för en likvärdig bedömning av lärandemålet mellan de lärare som examinerar olika moment.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter och examinationer under utbildningens gång, kopplade till examensmålet. Studenterna ska visa färdighet och förmåga i examensmålet utifrån en handledningsmodell där studenterna handleds i par och får träna sina färdigheter och förmågor i samverkan med andra yrkesprofessioner under den kliniska placeringen. Studenterna tränar också praktiska moment i teamsamverkan med varandra på ett kliniskt träningscentrum. Bedömargruppen anser att lärosätet bör utveckla förslag på interprofessionella moment, utöver kliniska placeringar, för att studenterna ska kunna visa färdighet och förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

Av självvärderingen framgår att det finns utmaningar med interprofessionella moment, eftersom det inte finns andra utbildningar inom hälso- och sjukvården på lärosätet. Bedömargruppen anser att lärosätet bör undersöka om det går att utveckla interprofessionella moment med andra studentkategorier i samarbete med de olika verksamheterna i regionerna.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla förslag på interprofessionella moment, utöver kliniska placeringar, för att främja lärandemålet.

· Lärosätet kan undersöka om det går att utveckla interprofessionella moment med andra studentkategorier i samverkan med de olika verksamheterna i regionerna.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen,

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)