Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar med att skapa en kombination av vetenskaplig och klinisk kompetens hos lärarna, genom att samtliga lärare ingår i forskargrupper och där resultatet används i undervisningen. Bedömargruppen föreslår att lärosätet fortsätter att utveckla en tydlig planering, för att fördjupa lärarnas vetenskapliga kunskaper. Lärosätet bör också utveckla en plan för kompetensförsörjning och kompetensutveckling, för att säkra lärarförsörjningen långsiktigt.

Av självvärderingen kan man utläsa att lärosätet säkrar professionsrelaterad- och aktuell klinisk kompetens genom externa föreläsare samt att lärarna har möjlighet till kombinerade uppdrag. Lärosätet arbetar med att säkerställa den pedagogiska kompetensen hos lärarna genom högskolepedagogisk utbildning med tillfällen till kontinuerlig fortbildning. Lärosätet har skapat forum för dialog och diskussion om lärosätets egen profil, kursmål och kursinnehåll. Lärosätet arbetar också systematiskt med olika aktiviteter för att introducera lärare i läraryrket, vilket har visat sig fungera bra. Bedömargruppen anser att det skulle vara av värde för lärosätet att utvärdera hur arbetsprocessen ser ut, för att upprätthålla och säkra lärarnas pedagogiska kompetens så att de kan skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå målen för färdighet och förmåga.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utvärdera hur arbetsprocessen ser ut, för att upprätthålla lärarnas pedagogiska kompetens.

· Lärosätet bör utveckla en plan för kompetensförsörjning och kompetensutveckling, för att säkra lärarförsörjningen och framförhållningen för pensionsavgångar.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla en tydlig planering, för att fördjupa lärarnas vetenskapliga och pedagogiska kunskaper.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet erbjuder återkommande handledarutbildning på grundnivå och avancerad nivå för handledare inom klinisk verksamhet. Lärosätet beskriver att det finns ett avtal med både kommuner och regioner, som reglerar utbildning av handledare och hur handledning av studenter ska genomföras samt säkrar antalet platser för verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Av självvärderingen framgår att handledarna ibland saknar kompetens och kännedom om studenternas kursmål, progressionsstege, bedömningsinstrument och vetenskaplig anknytning. Därför vill bedömargruppen lyfta fram vikten av att utveckla former och rutiner, för att säkra att handledarna har kompetens och insikt i studenternas utbildning och mål. Viktigt är också att utveckla former för samverkan med vårdverksamheter, för att diskutera hur sjuksköterskeutbildningen ska ses som en självklar del i arbetet vid vårdverksamheter.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla former och rutiner, för att säkerställa att handledarna har kompetens och insikt i studentens utbildning och mål.

· Lärosätet kan utveckla former för samverkan med vårdverksamheter, för att diskutera hur sjuksköterskeutbildning ska ses som en självklar del i arbetet vid vårdverksamheter.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet arbetar med kvalitetsarbete i samverkan med vårdverksamheterna. Lärosätet har det övergripande ansvaret för upplägg, struktur, genomförande, examination och utvärdering av VFU. Lärosätet arbetar regelbundet, tillsammans med verksamheter, med handledarträffar och pedagogiska möten för att skapa samsyn om innehållet i VFU. Av självvärderingen framgår att det finns samverkansgrupper med olika aktörer för att dels säkerställa att det finns tillräckligt många kliniska placeringar av god kvalitet, dels kvalitetssäkra VFU kontinuerligt. Bedömargruppen föreslår att lärosätet fortsätter att utveckla och utvärdera formerna för samverkan med vårdaktörer, för att säkra kliniska placeringar med kvalitet.

Lärosätet beskriver beställningsprocessen av kliniska placeringar för att säkerställa att det finns tillräckligt många. Trots samverkan med regionen, finns det svårigheter att få tillräckligt med kliniska placeringar inom den somatiska sjukhusvården. Bedömargruppen föreslår att lärosätet fortsätter att utveckla former och rutiner för handledarskapet vid klinisk verksamhet, för att säkerställa ett gott handledarskap även vid stor personalomsättning. Höstterminen 2019 reviderade lärosätet utbildningsplanen för att säkerställa att det finns tillräckligt många kliniska placeringar, men revideringens effekter har inte kunnat utvärderas på grund av pandemin. Bedömargruppen lyfter fram vikten av att fortsätta att utveckla och utvärdera former för samverkan med vårdaktörer, för att säkerställa kliniska placeringar. Viktigt är också att fortsätta att utveckla organisationen med kliniska adjunkter och kliniska lektorer, för att öka samverkan mellan parterna.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta utveckla och utvärdera former för samverkan med vårdaktörer, för att säkerställa kliniska placeringar med kvalitet.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla former och rutiner för handledarskap vid klinisk verksamhet, för att säkerställa handledarskap även vid stor personalomsättning.

· Lärosätet kan fortsätta den planerade utvärderingen av revideringar av utbildningsplanen, för att säkra kliniska placeringar.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla organisationen med kliniska adjunkter och kliniska lektorer, för att öka samverkan mellan parterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)