Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta att utveckla en strategisk kompetensförsörjningsplan för att långsiktigt säkerställa aktuell pedagogisk, klinisk och vetenskaplig kompetens i utbildningen.

- Lärosätet bör utvärdera hur forskningsanknytningen och den vetenskapliga kompetensen i kollegiet bidrar till studenternas måluppfyllelse.

- Lärosätet kan tillsammans med vårdverksamheterna utforska möjligheterna och strategiskt planera för att inrätta kombinerade uppdrag för adjunkter, lektorer och professorer

- Lärosätet kan fortsätta med att utveckla spetskompetensgrupperna och låta dem utbyta kunskaper sinsemellan och sprida kunskapen vidare till studenterna.

- Lärosätet kan fortsätta att i samverkan med det lärosätesövergripande pedagogiska centrumet möjliggöra för medarbetare att delta i aktiviteter som syftar till att utveckla undervisningen

- Lärosätet kan fortsätta diskussioner med kommunen om att inrätta doktorandtjänster som utgår från kommunal verksamhet.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör effektivisera kommunikationen med verksamhetschefer om vikten av att handledare har handledarutbildning och det gemensamma uppdraget.

- Lärosätet bör utveckla en strategi för att följa upp de avtal som finns mellan lärosätet och vårdverksamheterna och som anger vilken handledarutbildning som handledare på olika nivåer ska ha genomgått.

- Lärosätet bör tillsammans med vårdverksamheterna utveckla innehåll och pedagogiskt upplägg av handledarkurserna på såväl grund som avancerad nivå,

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla nätbaserad undervisning i handledarkursen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla samverkansformer och kommunikationsvägar så att utbildningsplan och lärandemål kommuniceras till verksamheten.

- Lärosätet bör revidera och skärpa de avtal som finns, för att säkerställa kvalitet i handledning och i de handledningsmodeller som tillämpas.

- Lärosätet bör tillsammans med vårdverksamheten utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen, så att den är i linje med den pågående omställningen av hälso- och sjukvården.

- Lärosätet kan samordna kursvärderingar av VFU med vårdverksamhetens utvärderingar.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör säkerställa kvaliteten på handledningen under studenternas första VFU, som är grundläggande omvårdnad.

- Lärosätet bör utveckla former för att ta tillvara studenternas erfarenheter av hur de teoretiska och kliniska kurserna säkerställer färdighet och förmåga enligt examensmålet.

- Lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter för att säkra studenternas förmåga att se helheten av patientens omvårdnadsbehov och vårdinsatser.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen, så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera utbildningens utformning och genomförande, så att måluppfyllelsen säkerställs när det gäller att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

- Lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter som kräver att studenter från olika yrkesgrupper arbetar i team och samverkar med varandra.

- Lärosätet kan undersöka möjligheten att samarbeta med andra lärosäten som har olika professionsutbildningar.

- Lärosätet kan i samarbete med vårdverksamheten utveckla utbildningsavdelningar, där studenter från olika professionsutbildningar genomför VFU.

- Lärosätet kan utveckla samverkan med andra yrkesgrupper, för att säkerställa att utbildningen är utformad och genomförd så att examensmålet nås vid alla fyra studieorter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)