Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Bedömargruppen noterar att lärosätet har flera lärandemål med relevans för examensmålet, som finns i flera av utbildningens kurser under alla tre åren. Sjuksköterskeprogrammets utbildningsplan och tillhörande kurser har reviderats höstterminen 2019. Vid revideringen lades stor vikt vid att få en tydlig konstruktiv länkning mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer, för att tydliggöra studenternas aktiviteter som har betydelse för lärandeprocessen. Lärandeaktiviteter sker oftast i grupp för att stärka det sociala lärandet och examineras senare individuellt, vilket säkerställer att lärandemålet är uppnått. I både teoretiska kurser och VFU finns examinationsuppgifter som kräver att studenterna ska kunna tillämpa omvårdnadsprocessens samtliga steg - beskriva, planera, utföra och följa upp - utifrån patientens grundläggande behov och ett personcentrerat förhållningssätt, samt rapportera och dokumentera genomförda omvårdnadsåtgärder.

I termin 2 är patientens grundläggande behov fokus i lärandemålen för det aktuella examensmålet. Kraven ökar under kommande terminer till att omfatta vård och behandling vid specifika sjukdomstillstånd. I utbildningens sista kurs ska studenterna kunna tillämpa omvårdnadsprocessen för patienter med komplexa sjukdomstillstånd. Bedömargruppen ser det som en styrka att studenterna bedöms av de kliniska adjunkter som huvudsakligen arbetar med VFU. De är väl förtrogna med de krav som ställs vid högre utbildning i allmänhet och har särskild kompetens i klinisk utbildning. Alla kurser examineras utifrån bedömningskriterier med hjälp av ett examinationsprotokoll.

Utmaningar som beskrivs i lärosätets självvärdering är att säkerställa att den verksamhetsförlagda utbildningen håller en akademisk nivå, även den som sker tidigt i utbildningen när främst undersköterskor sköter handledningen med fokus på grundläggande omvårdnad. Lärosätet vill utveckla en modell där studenterna handleds av en sjuksköterska för att få färdighet och förmåga för framtida yrkesverksamhet. Detta hindrar inte att studenten även utför grundläggande omvårdnad i mötet med den äldre människan. Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa kvaliteten på handledningen under studenternas första VFU-period.

Bedömargruppen noterar också utmaningen som lärosätet har med att ta tillvara studenternas erfarenheter av de kurser de läser, både de teoretiska och kliniska kurserna. Bedömargruppen anser därför att det är av vikt att utveckla former för att ta tillvara på studenternas återkoppling. Detta för att förbättra utformning, genomförande och säkerställande av examensmålet.

Lärosätet anger även att det är en utmaning för studenterna att få en helhetssyn på patientens behov och vårdkedjan. Detta är kopplat till förändringarna inom hälso- och sjukvården, där vården blir alltmer fragmentiserad. Bedömargruppen anser att detta kan riskera att måluppfyllelsen inte säkras. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter för att säkra studenternas förmåga att se helheten av patientens omvårdnadsbehov och vårdinsatser.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör säkerställa kvaliteten på handledningen under studenternas första VFU, som är grundläggande omvårdnad.

· Lärosätet bör utveckla former för att ta tillvara studenternas erfarenheter av hur de teoretiska och kliniska kurserna säkerställer färdighet och förmåga enligt examensmålet.

· Lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter för att säkra studenternas förmåga att se helheten av patientens omvårdnadsbehov och vårdinsatser.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet anger i självvärderingen att de har lärandemål och lärandeaktiviteter som både tränar och säkerställer att studenterna uppnår färdighet och förmåga för att kunna lagarbeta och samverka med andra yrkesgrupper. Ändå nämner lärosätet att det är en utmaning att skapa möjligheter för studenterna att öva på teamarbete. Detta beror på att lärosätet inte ger andra utbildningar inom hälsoprofessionerna. Bedömargruppen anser att lärosätet kan undersöka möjligheten att samarbeta med andra lärosäten som har olika professionsutbildningar. Bedömargruppen noterar att lärosätet nämner att de önskar samarbeta med andra lärosäten som har professionsutbildningar för att säkra att studenterna når målet och det ställer sig bedömargruppen bakom. Bedömargruppen anser också att lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter som kräver att studenter från olika professioner arbetar i team och samverkar med varandra. Exempel på detta kan vara temadagar och patientfall.

Lärosätet har inte heller några utbildningsavdelningar, där studenter från olika professionsutbildningar kan genomföra VFU. Bedömargruppen anser att det är en bra strategi att arbeta för att fler utbildningsavdelningar skapas.

Studenterna har två kurser under utbildningen (termin 4 och 6) med lärandemål som explicit är kopplade till examensmålet. Lärosätet skriver att examensmålet också examineras under VFU:n. Lärosätet anger att studenterna sällan har svårigheter att uppnå målet men bedömargruppen anser att förutsättningarna för ett interprofessionellt lärande under hela utbildningstiden behöver utvecklas vidare. Som en följd av detta anser bedömargruppen att lärosätet bör utvärdera utbildningens utformning och genomförande, så att måluppfyllelsen säkerställs när det gäller att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

Genom hela utbildningen ingår studenterna i grupper med andra sjuksköterskestudenter, både i teoretiska och i praktiska moment, liksom under den verksamhetsförlagda utbildningen i form av peer-learning. Peer-learning utgår ifrån tanken om kollaborativt lärande, samtidigt som studenterna alltid ska kunna bedömas individuellt. Studenterna har en examination där de ska diskutera och reflektera över grupprocesser, teamarbete och konflikthantering inom vård och omsorg. Examinationsformen är seminarier och rollspel. Lärosätet arbetar med att stärka studenternas professionskompetens som de i självvärderingen för fram är en grund för att kunna samverka med andra professioner. Peer-learning tillämpas i de flesta VFU-placeringar. En utmaning är dock att säkerställa att studenterna har samma förutsättningar gällande samverkan med studenter från andra utbildningar inom vård och omsorg oavsett vilken av de fyra studieorterna inom programmet som de är antagna till.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utvärdera utbildningens utformning och genomförande, så att måluppfyllelsen säkerställs när det gäller att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

· Lärosätet bör utveckla lärandeaktiviteter som kräver att studenter från olika yrkesgrupper arbetar i team och samverkar med varandra.

· Lärosätet kan undersöka möjligheten att samarbeta med andra lärosäten som har olika professionsutbildningar.

· Lärosätet kan i samarbete med vårdverksamheten utveckla utbildningsavdelningar, där studenter från olika professionsutbildningar genomför VFU.

· Lärosätet kan utveckla samverkan med andra yrkesgrupper, för att säkerställa att utbildningen är utformad och genomförd så att examensmålet nås vid alla fyra studieorter.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)