Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla en plan och utvärdera arbetsprocessen, för att säkerställa lärarnas pedagogiska kompetens.

- Lärosätet kan utarbeta och följa upp en plan för seniora lärare med aktiv tid i sjuksköterskeutbildningen för att säkerställa den vetenskapliga kompetensen.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla möjligheter för egna kliniska adjunkter att genomföra forskarutbildningen, för att säkerställa den professionsrelaterade kompetensen.

- Lärosätet kan utarbeta och följa upp en plan, för att säkerställa den aktuella kliniska och professionsrelaterade kompetensen på lång sikt.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera form, innehåll och genomströmning i handledarutbildningarna, för att kvalitetssäkra handledarutbildningarna.

- Lärosätet kan utveckla och följa upp processen för utvärdering av handledningsmodellen.

- Lärosätet kan i samverkan med verksamheter utforma en strategisk plan för kontinuitet i huvudhandledarnas deltagande vid huvudhandledarmöten.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan upprätta en handlingsplan tillsammans med verksamheterna inom de områden där de kliniska placeringarna inte är tillräckliga, särskilt inom de kommunala verksamheterna.

- Lärosätet kan upprätta en handlingsplan för att utöka de kliniska placeringarnas längd, antal och teoriförankring.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan tydliggöra den konstruktiva länkningen för studenterna, för att säkerställa måluppfyllelse och skapa förutsättningar för studenternas lärande.

- Lärosätet kan fortsätta arbetet med att tydliggöra lärandemålet genom att beskriva betygskriterierna för studenterna.

- Lärosätet kan med hjälp av begrepp från taxonomier tydliggöra progressionen i lärandemålet för studenterna.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tydliggöra lärandemålets progression för studenterna.

- Lärosätet bör tydliggöra lärandemålets betygskriterier för studenterna.

- Lärosätet bör utveckla en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande löpande under hela utbildningstiden.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla examinationsformer för lärandemålet med fokus på lagarbete och samverkan i team.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla och införa peer learning i VFU.

- Lärosätet kan i framtiden samverka med andra lärosäten, för att skapa plattformar med stöd av digitala resurser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)