Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar strategiskt och systematiskt med sjuksköterskeutbildningens behov av vetenskaplig kompetens på både kort och lång sikt. Av självvärderingen framgår att lärosätet erbjuder forskarutbildning till adjunkter i kombination med arbete som lärare i sjuksköterskeutbildningen. Bedömargruppen utgår ifrån att forskarutbildningstjänsterna utlyses i konkurrens.

Av självvärderingen framgår att det finns få seniora lärare med aktiv tid i utbildningen, vilket är en nackdel för utbildningens vetenskapliga kompetens. Bedömargruppen föreslår därför att lärosätet kan utveckla en plan för hur antalet seniora lärare i utbildningen kan identifieras, samt en uppföljning av planen.

Lärosätet arbetar för att stärka den professionsrelaterade och kliniska kompetensen genom att samtliga lärare har möjlighet till kombinerade uppdrag. Av självvärderingen framgår att lärosätet ser en utmaning med att rekrytera disputerad personal med professionskompetens. Bedömargruppen föreslår att lärosätet kan fortsätta att utveckla möjligheter för egna kliniska adjunkter att genomföra forskarutbildningen, för att säkra den professionsrelaterade kompetensen. Lärosätet kan också utveckla och följa upp en plan för den aktuella kliniska och professionsrelaterade kompetensen på lång sikt.

Av självvärderingen framgår att lärosätet arbetar med att säkerställa pedagogisk kompetens genom kravet på att samtliga lärare ska ha slutfört en högskolepedagogisk utbildning inom två år. Bedömargruppen anser att lärosätet kan utveckla en plan och utvärdera arbetsprocessen för att säkerställa lärarnas pedagogiska kompetens.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla en plan och utvärdera arbetsprocessen, för att säkerställa lärarnas pedagogiska kompetens.

· Lärosätet kan utarbeta och följa upp en plan för seniora lärare med aktiv tid i sjuksköterskeutbildningen för att säkerställa den vetenskapliga kompetensen.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla möjligheter för egna kliniska adjunkter att genomföra forskarutbildningen, för att säkerställa den professionsrelaterade kompetensen.

Lärosätet kan utarbeta och följa upp en plan, för att säkerställa den aktuella kliniska och professionsrelaterade kompetensen på lång sikt.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet beskriver, i sin handledningsmodell, att de erbjuder handledarutbildning på 7,5 högskolepoäng två gånger per år samt att en fristående fördjupningskurs på 7,5 högskolepoäng på avancerad nivå startar hösten 2022. Bedömargruppen anser att lärosätet bör lägga fokus på kvalitetsutveckling av handledarutbildningarna: utveckla en utvärdering av innehållet i handledarutbildningarna, hur många sjuksköterskor i genomsnitt som går handledarutbildningen och hur många som fullföljer utbildningen, och sedan följa upp utvärderingen. För att få bästa möjliga förutsättningar för kvalitetsutveckling av och samsyn på handledarmodellen, kan lärosätet också utveckla och följa upp processen för att utvärdera handledningsmodellen.

Av självvärderingen framgår att lärosätet ordnar regelbundna aktiviteter för huvudhandledare, handledare och lärare inom den verksamhetsförlagda utbildningen, för att ge dem möjlighet till kompetensutveckling, pedagogiskt stöd och erfarenhetsutbyte. Enligt lärosätet är det en utmaning att få kontinuitet i huvudhandledarnas och handledarnas deltagande vid de aktiviteterna. Bedömargruppen vill lyfta fram att lärosätet tillsammans med verksamheten kan utforma en plan för kontinuitet i deltagandet vid huvudhandledarmöten, för största genomslagskraft.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utvärdera form, innehåll och genomströmning i handledarutbildningarna, för att kvalitetssäkra handledarutbildningarna.

· Lärosätet kan utveckla och följa upp processen för utvärdering av handledningsmodellen.

· Lärosätet kan i samverkan med verksamheter utforma en strategisk plan för kontinuitet i huvudhandledarnas deltagande vid huvudhandledarmöten.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet beskriver att det finns regionala och kommunala avtal och rutiner för att säkerställa antalet kliniska placeringar. Av självvärderingen framgår att lärosätet ser ett behov av och en utmaning med att utöka längden och antalet verksamhetsförlagda utbildningsperioder. Bedömargruppen föreslår att lärosätet kan upprätta en handlingsplan inom de områden där de kliniska placeringarna inte är tillräckliga, särskilt inom kommunal verksamhet. Av planen kan framgå hur man kan utöka de kliniska placeringarnas längd och antal samt införa en kortare period under den första terminen som underlättar en tydligare teoriförankring. Det är viktigt för måluppfyllelsen i relation till det kommande yrket som sjuksköterska och inom nära vård.

Lärosätet arbetar rutinmässigt med att skapa samsyn om placeringarnas innehåll med stöd av ett kvalitetsråd som består av flera parter. Av självvärderingen framgår samtidigt att studenterna vill ha kliniska placeringar under den första terminen för att förankra teorikunskaperna. Bedömargruppen lyfter fram vikten av en plan för att utöka de kliniska placeringarnas längd och antal, för en bättre teoriförankring.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan upprätta en handlingsplan tillsammans med verksamheterna inom de områden där de kliniska placeringarna inte är tillräckliga, särskilt inom de kommunala verksamheterna.

· Lärosätet kan upprätta en handlingsplan för att utöka de kliniska placeringarnas längd, antal och teoriförankring.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)