Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter och examinationer i relation till lärandemålet. Länkningen och betygskriterier är viktiga för att lärare och studenter ska kunna säkerställa måluppfyllelsen och skapa förutsättningar för studenternas lärande. Bedömargruppen anser dock att den konstruktiva länkningen med betygskriterier inte är helt tydligt, och att lärosätet därför kan förtydliga dessa för studenterna.

Lärosätet arbetar med målmatriser med olika lärandeaktiviteter och examinationer i relation till lärandemålet samt med formativa bedömningar, för att medvetandegöra progressionen för studenterna. Av självvärderingen framgår att kursplaner saknar progression eftersom ordet självständighet inte finns med. Enligt lärosätet kommer man att justera det vid nästa kursrevidering, för att säkerställa studenternas progression och fördjupning av färdigheter och förmåga för måluppfyllelse. Bedömargruppen föreslår därför att lärosätet kan fortsätta arbetet med att tydliggöra lärandemålet för studenterna med hjälp av begrepp från taxonomier.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan tydliggöra den konstruktiva länkningen för studenterna, för att säkerställa måluppfyllelse och skapa förutsättningar för studenternas lärande.

· Lärosätet kan fortsätta arbetet med att tydliggöra lärandemålet genom att beskriva betygskriterierna för studenterna.

· Lärosätet kan med hjälp av begrepp från taxonomier tydliggöra progressionen i lärandemålet för studenterna.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter för måluppfyllelse av förmågan till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Bedömargruppen anser dock att betygskriterierna och progressionen är otydliga, och att lärosätet därför behöver förtydliga dem för studenterna. Utveckling och införande av handledningsmodellen peer learning i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) samt utveckling av examinationsformerna för lärandemålet kan också med fördel fortsätta.

Av självvärderingen framgår att utbildningen saknar lärandemål i lagarbete och samverkan i team under vissa terminer. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör utveckla en plan för hur ett interprofessionellt lärande kan utvecklas löpande under hela utbildningstiden.

Lärosätet beskriver att det är en utmaning att träna samverkan med andra yrkesgrupper i simuleringsövningar, eftersom det inte finns andra professionsutbildningar inom vård på lärosätet. Bedömargruppen föreslår därför att lärosätet i framtiden kan samverka med andra lärosäten, så att studenterna får plattformar där de kan möta studenter inom andra professioner med stöd av digitala resurser.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålets progression för studenterna.

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålets betygskriterier för studenterna.

· Lärosätet bör utveckla en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande löpande under hela utbildningstiden.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla examinationsformer för lärandemålet med fokus på lagarbete och samverkan i team.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla och införa peer learning i VFU.

· Lärosätet kan i framtiden samverka med andra lärosäten, för att skapa plattformar med stöd av digitala resurser.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektion i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)