Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta att utveckla sin strategi för att på längre sikt säkerställa kompetens och framför allt rekrytering av disputerade lärare inom huvudområdet.

- Lärosätet kan utveckla och planera för kombinerade uppdrag, så som kliniska lektorat.

- Lärosätet kan fortsätta utveckla arbetet med pedagogiskt mentorskap och införa det i verksamheten.

- Lärosätet kan överväga att använda studentresurser vid övningar av praktiska moment.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör i samverkan med verksamheten inventera förekomsten av handledarutbildade handledare och därefter upprätta en tydlig plan för hur handledarutbildning ska erbjudas.

- Lärosätet bör i samverkan med hälso- och sjukvårdens och kommunernas aktörer utarbeta riktade insatser mot de kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

- Lärosätet kan utveckla handledarutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna inventera och planera för framtida behov av VFU-platser och upprätta en plan för säkerställa tillgången.

- Lärosätet bör utveckla processen för utvärderingar av VFU- platserna ytterligare, för att säkerställa de kliniska placeringarnas kvalitet.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan fortsatt utveckla och förstärka arbetet med varierade läraktiviteter, för att integrera teori och praktik och stödja studenterna att uppnå examensmålet.

- Lärosätet kan fortsätta att integrera kurser inom omvårdnad med kurser inom biomedicin, och sedan utvärdera det.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör återuppta verksamheten i de utbildningsavdelningar som varit pausade under pandemin, för att strukturerat och fokuserat träna samverkan.

- Lärosätet kan utveckla samverkan med kommunerna, för att göra det möjligt för studenterna att träna lagarbete och teamsamverkan inom kommunernas verksamhet.

- Lärosätet kan införa fler interprofessionella moment till exempel genom samverkan med andra lärosäten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)