Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

I självvärderingen beskriver lärosätet svårigheter med extern rekrytering av disputerade lärare. Därför arbetar lärosätet med intern rekrytering genom att knyta doktorander till utbildningen och genom riktade åtgärder för att stödja adjunkter som vill genomgå forskarutbildning. Som ett led i det arbetet har lärosätet ansökt om examenstillstånd för forskarutbildning inom hälsovetenskap. Bedömargruppen ser detta som välriktade satsningar, men lärosätet bör också vidareutveckla strategin på längre sikt, och söker fler vägar för att också öka extern rekrytering.

Aktuell professionsrelaterad kunskap säkerställs genom att adjungerade kliniskt verksamma sjuksköterskor deltar i undervisningen vid ett kliniskt träningscentrum. Lärargruppen för det kliniska träningscentrumet leds av en lektor. Adjunkter med klinisk inriktning finns, dock inte inom primärvården. Det saknas även kliniska lektorat, vilket bedömargruppen anser att lärosätet skulle kunna utveckla i utbildningen. Detta eftersom kombinerade uppdrag kan stärka kopplingen mellan den akademiska miljön och den kliniska verksamheten.

Lärosätet har en pedagogisk karriärstege och arbetar på flera sätt för att stärka pedagogisk kompetens, vilket bedömargruppen ser som en styrka i utbildningen. Lärosätet vill utveckla ett program för pedagogiskt mentorskap, vilket bedömargruppen anser är positivt. För att ytterligare stärka lärarförsörjningen, förutsättningarna för studenterna att uppnå färdighet och förmåga, samt förbereda dem inför verksamhetsförlagd utbildning (VFU), skulle lärosätet kunna använda sig av studentresurser vid övningar av praktiska moment.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta att utveckla sin strategi för att på längre sikt säkerställa kompetens och framför allt rekrytering av disputerade lärare inom huvudområdet.

· Lärosätet kan utveckla och planera för kombinerade uppdrag, så som kliniska lektorat.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla arbetet med pedagogiskt mentorskap och införa det i verksamheten.

· Lärosätet kan överväga att använda studentresurser vid övningar av praktiska moment.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet erbjuder handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng på distans och kvartsfart samt ger kursen Reflekterande handledning i omvårdnad (RHiO) – handledarutbildning om 30 högskolepoäng på avancerad nivå. I samverkansgrupper diskuteras förutsättningar för handledaruppdraget och möjligheten att genomgå handledarutbildningen.

Det är en hög omsättning bland handledare, vilket är en utmaning för handledarutbildningen. Möjligheten för handledare att genomgå handledarutbildning diskuteras inom delregional samverkansgrupp. Ett sätt att bedöma behovet är enligt bedömargruppen att inventera förekomsten av handledarutbildade i verksamheten och i samråd med verksamheten utarbeta insatser riktade till de kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning. Bedömargruppen menar att det är viktigt att lärosätet har en tydlig plan på både kort och lång sikt, eftersom behovet av utbildade handledare även fortsättningsvis kommer vara stort.

Lärosätet reflekterar i självvärderingen över att erbjuda en fördjupningskurs i kortare delar, vilket bedömargruppen anser är positivt eftersom det kan underlätta för fler att kunna gå utbildningen. Bedömargruppen föreslår också att lärosätet kan utveckla sin handledarutbildning genom att söka samarbeten med andra lärosäten kring handledarutbildning samt erbjuda fler fördjupningsmöjligheter.

Lärosätet organiserar handledarträffar för kliniska lärare, studenthandledare och huvudhandledare, och i samband med träffarna erbjuder lärosätet föreläsningar och gruppdiskussioner. Bedömargruppen anser att det är positivt, eftersom det skapar goda förutsättningar för ökad samsyn om den verksamhetsförlagda utbildningen.

Rekommendationer:

  • Lärosätet bör i samverkan med verksamheten inventera förekomsten av handledarutbildade handledare och därefter upprätta en tydlig plan för hur handledarutbildning ska erbjudas.
  • Lärosätet bör i samverkan med hälso- och sjukvårdens och kommunernas aktörer utarbeta riktade insatser mot de kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.
  • Lärosätet kan utveckla handledarutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

I självvärderingen framgår att lärosätet har ett gott samarbete i olika samverkansgrupper både regionalt och lokalt. Trots det finns det enligt lärosätet svårigheter med att få tillräckligt med platser för (VFU) med hög kvalitet. Ett nystartat regionalt samverkansråd borgar för långsiktig strategisk samverkan i Västra Götalandsregionen, och lärosätet planerar även för en återuppbyggnad av de kliniska utbildningsavdelningar som varit pausade under pandemin. Detta ser bedömargruppen som mycket positivt, eftersom det kan öka antalet utbildningsplatser och stimulera till samverkansövningar med andra utbildningar.

Eftersom det finns svårigheter med att hitta tillräckligt många VFU-platser, menar bedömargruppen att det finns ett behov av att lärosätet i samverkan med verksamheterna inventerar och ytterligare planerar för behovet av framtida kliniska placeringar. En viktig uppgift för lärosätet är också att utvärdera VFU kontinuerligt för att säkra kvaliteten i de kliniska placeringarna, enligt bedömargruppen. Det är positivt att lärosätet har ett programråd för lärare, vårdaktörer och studenter som bland annat behandlar innehållet i VFU, eftersom det kan bidra till att säkra samstämmighet och studentinflytande.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna inventera och planera för framtida behov av VFU-platser och upprätta en plan för säkerställa tillgången.

· Lärosätet bör utveckla processen för utvärderingar av VFU- platserna ytterligare, för att säkerställa de kliniska placeringarnas kvalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)