Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

I självvärderingen framgår det att lärosätet har en tydlig progression av examensmålet genom utbildningen, både teoretiskt och praktiskt. Både VFU och det kliniska träningscentrumet introduceras tidigt i utbildningen. Lärandeaktiviteter vid det kliniska träningscentrumet förbereder studenterna för VFU, och de har till exempel tillgång till filmer och övar i rollspel. Lärosätet arbetar med patientfall och simulerade vårdsituationer, för att träna färdighet och förmåga i omvårdnadsprocessen.

Under VFU tränas studenterna i att upprätta en omvårdnadsplan, bland annat i form av en teoretisk uppgift. Studentens kliniska färdighet och förmåga examineras i slutet av utbildningen med hjälp av den nationella kliniska slutexaminationen för sjuksköterskeexamen (NKSE). I utbildningen tränas studenterna i reflektion från förstaterminen och framåt för att bearbeta och granska upplevelser från VFU och utveckla ett etiskt förhållningssätt, samt integrera teori och praktik.

Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta ytterligare med fallstudiemetodik, eftersom studenterna enligt självvärderingen efterfrågar det. Bedömargruppen anser att det är positivt att det finns integrering mellan kurserna i omvårdnad och biomedicin, där studenten bland annat arbetar med fallstudiemetodik. Lärosätet identifierar integreringen som ett utvecklingsområde, vilket bedömargruppen håller med om.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan fortsatt utveckla och förstärka arbetet med varierade läraktiviteter, för att integrera teori och praktik och stödja studenterna att uppnå examensmålet.

· Lärosätet kan fortsätta att integrera kurser inom omvårdnad med kurser inom biomedicin, och sedan utvärdera det.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet ger studenterna möjlighet att träna lagarbete och samarbete tillsammans med andra yrkeskategorier i VFU-kurser samt på ett kliniskt träningscentrum. Lagarbete tränas på det kliniska träningscentrumet i form av fallstudier och simuleringsövningar. Studenterna tränar även på att samverka under en heldag med undervisning och övning i omhändertagande vid olycksfall och katastrof, vilket bedömargruppen ser som välriktade utbildningsinsatser.

Lärosätet ger en kurs i ledarskap och organisation i vården, där studenterna tränar konflikthantering och problemlösning, vilket bedömargruppen tycker är positivt. Lärosätet anser också att samverkan inom kommunal vård är ett utvecklingsområde, vilket bedömargruppen instämmer i.

Återuppbyggnaden av utbildningsavdelningar som varit pausade under pandemin förväntas få betydelse för en utökad möjlighet till att träna lagarbete och samverkan. Bedömargruppen håller med om lärosätets analys och ser återuppbyggnaden av utbildningsavdelningarna som ett angeläget arbete. För att ytterligare stärka samverkan mellan yrkesgrupper menar bedömargruppen att lärosätet kan arbeta vidare med fler interprofessionella moment i utbildningen, eftersom möjligheterna att träna samverkan och lagarbete med andra professioner främst förekommer under VFU. Ett sätt kan vara att samverka med fler lärosäten, menar bedömargruppen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör återuppta verksamheten i de utbildningsavdelningar som varit pausade under pandemin, för att strukturerat och fokuserat träna samverkan.

· Lärosätet kan utveckla samverkan med kommunerna, för att göra det möjligt för studenterna att träna lagarbete och teamsamverkan inom kommunernas verksamhet.

· Lärosätet kan införa fler interprofessionella moment till exempel genom samverkan med andra lärosäten.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)