Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta arbeta strategiskt för att klara generationsväxlingen i kollegiet genom att behålla och utveckla kompetensen.

- Lärosätet bör säkerställa att de kombinerade uppdragen stärker studenternas förutsättningar att nå examensmålen för färdighet och förmåga.

- Lärosätet bör stärka den gemensamma bilden av ämnet omvårdnad och öka kompetensen i vetenskaplig metod.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör revidera och skärpa avtal med vårdverksamheter.

- Lärosätet bör tillsammans med verksamheterna utveckla handledarutbildningens innehåll, form och pedagogik med inriktning på flexibilitet.

- Lärosätet bör hitta former för att kommunicera med personal och chefer i verksamheten om vikten av handledarutbildning.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tillsammans med verksamheterna utveckla en strategi för att identifiera och planera för nya VFU-placeringar som relaterar till omvandlingen av hälso- och sjukvården.

- Lärosätet bör utveckla utformningen av lärandeaktiviteter tillsammans med vårdverksamheterna som belyser vårdkedjans olika delar.

- Lärosätet kan fortsätta med att utveckla peer learning, men också kliniska utbildningsavdelningar (KUA) och kliniska utbildningsboenden i kommunal vård (KUBO).

- Lärosätet kan utvärdera hur peer learning bidrar till måluppfyllelse av färdighet och förmåga.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör genomföra ett utvecklingsarbete tillsammans med vårdverksamheterna, för att använda gemensamma begrepp samt få en samsyn på omvårdnadsprocessen och dokumentationen.

- Lärosätet kan tillsammans med verksamheterna ordna en seminarieserie om omvårdnadsprocessens betydelse för en personcentrerad vård.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta utveckla lärandeaktiviteter som kräver samverkan med olika vårdprofessioner, för att stärka studenternas kompetens att samverka i team.

- Lärosätet bör tillsammans med verksamheten och andra professionsprogram utveckla former för en hållbar och väl fungerande samverkan mellan olika studentgrupper under verksamhetsförlagd utbildning.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla formerna för VFU på akademiska vårdcentraler, där olika professioner samverkar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)