Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet har tydliga moment i utbildningen för att säkerställa att studenterna förvärvar färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta en omvårdnadsplan samt ge vård och behandling. Bedömargruppen noterar att omvårdnadsprocessen behandlas både teoretiskt och praktiskt i högskoleförlagda kurser och i VFU.

Under VFU:n tillämpas personcentrerad handledning, vilket innebär att studenterna följer en eller flera patienter, som de tilldelats av huvudhandledaren eller den handledande sjuksköterskan. Studenterna arbetar för det mesta enligt handledningsmodellen peer learning och tillämpar hela omvårdnadsprocessen under sin VFU. Lärosätet arbetar med bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCe) som följer omvårdnadsprocessens steg. Inom VFU har studenterna också kliniska seminarier tillsammans med en klinisk adjunkt och en huvudhandledare. De kliniska seminarierna utgår från patientfall och omvårdnadsprocessen. Studenterna får diskutera olika frågor, reflektera över hur de har planerat vården för sina patienter, anknyta till relevant litteratur och aktuell forskning samt diskutera med andra studenter, huvudhandledare och kliniska adjunkter.

Lärosätet anger att det är en utmaning att utveckla studenternas kompetens om omvårdnadsprocessen och dokumentation. Bedömargruppen noterar att det krävs kompetens både hos lärarna och handledarna samt en förståelse och insikt hos verksamheten om vikten av omvårdnadsprocessen för en personcentrerad vård. Studenter kan ibland få signaler från handledare inom VFU att dokumentation av omvårdnad inte är så viktig och att dokumentationssystemen tar för mycket tid. Bedömargruppen föreslår att lärosätet tillsammans med verksamheterna kan ordna en seminarieserie om omvårdnadsprocessens betydelse för en personcentrerad vård.

Bedömargruppen anser att lärosätets moment under utbildningen ger studenterna förutsättningar och säkerställer att studenterna når målet. Ett problem är dock att det förekommer olika begrepp i teorin och praktiken. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör arbeta mer för att få en samsyn om och förståelse för vikten av att arbeta enligt omvårdnadsprocessen och dokumentera vårdplaner. Ett exempel på aktiviteter kan vara

Rekommendationer:

· Lärosätet bör genomföra ett utvecklingsarbete tillsammans med vårdverksamheterna, för att använda gemensamma begrepp samt få en samsyn på omvårdnadsprocessen och dokumentationen.

· Lärosätet kan tillsammans med verksamheterna ordna en seminarieserie om omvårdnadsprocessens betydelse för en personcentrerad vård.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med att säkerställa att studenterna har förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Studenterna tränar lagarbete både med sjuksköterskor och andra yrkesgrupper. Studenternas förmåga till lagarbete och samverkan med andra professioner utvärderas både genom reflektion med handledaren vid arbetspassets slut samt vid bedömningssamtal med handledaren och en klinisk adjunkt med hjälp av bedömningsformuläret AssCe. Samtidigt beskriver lärosätet att det finns logistiska problem med att sammanföra andra studenter i andra program med sjuksköterskeprogrammets studenter. Det finns även en tendens till konkurrens mellan aktiviteter. Som en följd av detta anser bedömargruppen att lärosätet i samverkan med verksamheten och andra professionsprogram bör utveckla former för en hållbar och väl fungerande samverkan mellan olika studentgrupper under verksamhetsförlagd utbildning.

Lärosätet beskriver hur den personcentrerade handledningsmodellen bidrar till att studenterna måste samarbeta med andra yrkesgrupper för att planera vården för patienten. Bedömargruppen noterar att lärosätet har identifierat att de behöver stärka lärandeaktiviteter samt reflektioner om det interprofessionella lärandet och teamarbetet runt patienten. Lärosätet anser också att det finns en risk att det inte är tillräckligt synligt och strukturerat och bedömargruppen ser detta som en rimlig analys. Därför anser bedömargruppen också att lärosätet bör fortsätta arbeta vidare med denna typ av lärandeaktiviteter och att fokus bör ligga på att studenterna samarbetar i team för att lösa uppgifter och fördela arbetsuppgifter efter kompetens.

Bedömargruppen noterar att lärosätet ser ett behov av att fortsätta utveckla och utöka samverkan med akademiska vårdcentraler som bidrar till studenternas kompetens att samverka i team med andra professioner under VFU, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta utveckla lärandeaktiviteter som kräver samverkan med olika vårdprofessioner, för att stärka studenternas kompetens att samverka i team.

· Lärosätet bör tillsammans med verksamheten och andra professionsprogram utveckla former för en hållbar och väl fungerande samverkan mellan olika studentgrupper under verksamhetsförlagd utbildning.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla formerna för VFU på akademiska vårdcentraler, där olika professioner samverkar.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektion i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)