Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör genomlysa hur lärarförsörjningen kan behållas och utbildningens kvalitet säkerställas under den kommande femårsperioden.

- Lärosätet bör, enligt eget förslag, kartlägga ökade möjligheter till forskarutbildning.

- Lärosätet kan ytterligare utöka de kombinerade uppdragen som klinisk lektor eller professor.

- Lärosätet kan ytterligare utveckla strategiska satsningar för att nå det formella kravet på att kursansvariga lärare och examinatorer ska vara forskningsaktiva och ha pedagogisk kompetens.

- Lärosätet kan ta hjälp av studentresurser vid övningar av praktiska moment inför förberedelse till VFU.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör systematiskt kartlägga antalet kliniska handledare som har genomgått högskolepedagogisk handledarutbildning med inriktning mot VFU.

- Lärosätet bör i samverkan med hälso- och sjukvårdens och kommunernas aktörer utarbeta riktade insatser mot de kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning,

- Lärosätet kan i samverkan med vårdens aktörer arbeta för att handledarutbildningen helt eller delvis genomförs som kompetensutvecklingstid.

- Lärosätet kan arbeta mot att adjunkter och lektorer med kombinerade uppdrag ansvarar för den reflekterande yrkesmässiga handledningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan ytterligare kvalitetssäkra VFU:n genom att utvärdera de kliniska placeringarnas innehåll och kvalitet.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, ytterligare utveckla kommunikation och samverkan med vårdens aktörer om innehållet och kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, systematisera och utveckla specifika lärandeaktiviteter för studenter under vissa delar av den verksamhetsförlagda utbildningen.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta arbetet med att utarbeta studiehandledningar för samtliga kurser med verksamhetsförlagd utbildning.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla kommunikation och samverkan mellan lärosätet och den kliniska verksamheten när det gäller studenternas progression och måluppfyllelse.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla den pedagogiska handledningsmodellen peer learning.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan utveckla kursplanernas lärandemål och bedömningskriterier för måluppfyllelse.

- Lärosätet kan öka möjligheter till träning och förberedelser för examinationer och framtida yrkesutövning.

- Lärosätet kan tydliggöra progressionen i den programöverskridande strimman "interprofessionell samverkan".

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)