Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

I självvärderingen framgår att lärosätets pedagogiska grundsyn bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv, vilket framgår tydligt i utbildningsplaner och kursplaner. Ämnet omvårdnad integreras teoretiskt och praktiskt med medicin, folkhälsovetenskap, samhällsvetenskap och beteendevetenskap. Av utbildningsplaner och kursplaner framgår att medicintekniska färdigheter och förmågor, integreras i utbildningens samtliga kurser. Exempel på detta är träning vid kliniskt träningscenter (KTC), simuleringsövningar och moment som förbereder inför den verksamhetsförlagda utbildningen, Detsamma gäller för vård och omvårdnadsarbete, där teoretisk kunskap tillämpas praktiskt i olika sammanhang. Detta möjliggör att praktisk tillämpad kunskap ger förståelse för teoretiska resonemang. I utbildningsplaner och kursplaner synliggörs progression och fördjupning.

För bedömning av studentens deltagande i klinisk färdighetsträning genomförs både formativa och summativa bedömningar. Studiehandledningar för studenter, handledare och adjungerade kliniska adjunkter med konkreta lärandeaktiviteter för samtliga verksamhetsförlagda kurser, är under utveckling. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör fortsätta arbetet med att utarbeta studiehandledningar för samtliga kurser med verksamhetsförlagd utbildning. Detta är av vikt då det är en förutsättning för måluppfyllelse, men även för att skapa samsyn och struktur.

Examinationsformerna av examensmålet är varierande som exempelvis fallbaserade kliniska examinationer, patientsimuleringar samt en tvådelad slutexamination i professionell kompetens som utgörs av en individuell skriftlig digital salstentamen samt en klinisk examination (patientsimulering).

Vid bedömning av studenternas måluppfyllelse under den verksamhetsförlagda utbildningen tillämpas målrelaterade betygskriterier, något som bedömargruppen menar ger en bättre och mera rättvisande helhetsbedömning av studenternas prestationer.

Den didaktik som tillämpas förefaller vara genomtänkt, menar bedömargruppen. Ett bra exempel på detta är beskrivningen i dokumentet Förtydligande av lärandemål och pedagogiskt stöd för handledare och studenter. Dokumentet ger en tydlig bild av innehåll och struktur för handledning samt de lärandemål som ska möjliggöra måluppfyllelse under placeringen under den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärandemålen är också nedbrutna i preciserade lärandeaktiviteter. Av självvärderingen framgår att studenternas progression och fördjupning tydliggörs. Detta sker genom att kraven på kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt inom sjuksköterskans ansvars- och kompetensområde successivt höjs. Enligt lärosätet behöver såväl progression som måluppfyllelse utvecklas ytterligare i samverkan med den kliniska verksamheten. Ett annat utvecklingsområde som lärosätet identifierar är behovet att utveckla den pedagogiska handledningsmodellen peer learning, så att studenter är förberedda på vad modellen innebär inför den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen instämmer i analysen och uppmuntrar lärosätet att fortsätta med utvecklingsarbetet.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta arbetet med att utarbeta studiehandledningar för samtliga kurser med verksamhetsförlagd utbildning.

· Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla kommunikation och samverkan mellan lärosätet och den kliniska verksamheten när det gäller studenternas progression och måluppfyllelse.

· Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla den pedagogiska handledningsmodellen peer learning.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

De tretton grundutbildningsprogram som ges vid lärosätet skapar förutsättningar för lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Sjuksköterskeprogrammet arbetar med sju programövergripande så kallade strimmor, som löper genom utbildningsprogrammet. Organisatoriskt leder en lärare arbetet med att utveckla, forskningsanknyta och kvalitetssäkra innehåll, examination och progression i varje strimma. Två av strimmorna är ledarskap och lärande respektive interprofessionellt samarbete. I självvärderingen beskriver lärosätet sitt arbete med att förbereda studenterna för att kunna arbeta, leda och utveckla en verksamhet i nära samverkan med andra professioner. I samtliga kurser med verksamhetsförlagd utbildning ingår lärandemål som kan relateras till lagarbete och interprofessionellt samarbete.

Av självvärderingen framgår en variation av lärandeaktiviteter. Exempel på detta är att sjuksköterskestudenter vid samtliga placeringar under den verksamhetsförlagda utbildningen deltar tillsammans med studenter från andra vårdprofessioner, i den patientnära vården och omvårdnaden. Lärosätet konstaterar också vissa utmaningar kopplat till logistik, stora studentgrupper, progression och examination. Bedömargruppen anser därför att lärosätet kan tydliggöra progressionen i den programöverskridande strimman "interprofessionell samverkan", genom de åtgärder som föreslås av lärosätet i självvärderingen.

Bedömargruppen anser att lärosätet med utgångspunkt i VIL skapar goda förutsättningar för att studenterna ska kunna nå examensmålet. I samtliga perioder av den verksamhetsförlagda utbildningen inom sjuksköterskeprogrammet ingår professionell och interprofessionell kompetens. Det finns också en etablerad struktur för interprofessionellt lärande och samverkan mellan olika professionsutbildningar vid lärosätet. De reflektioner som lärosätet delar med sig av om utveckling och utmaningar anser bedömargruppen är genomtänkta och rimliga. Bedömargruppen anser därför att lärosätet kan utveckla kursplanernas lärandemål och bedömningskriterier för måluppfyllelse. Lärosätet kan också öka möjligheter till träning och förberedelser för examinationer och framtida yrkesutövning genom att utarbeta en programstrategi för flera intra- och interprofessionella simuleringsövningar.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan utveckla kursplanernas lärandemål och bedömningskriterier för måluppfyllelse.

· Lärosätet kan öka möjligheter till träning och förberedelser för examinationer och framtida yrkesutövning

· Lärosätet kan tydliggöra progressionen i den programöverskridande strimman "interprofessionell samverkan"

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)