Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta med att rekrytera personal, kompetensutveckla och samverka på olika nivåer

- Lärosätet bör utforma en plan för i hur hög grad lektorer ingår i de kliniska bedömningarna och beskriva målet för hur många lektorer som skulle behövas för att uppnå en hög kvalitet i utbildningen.

- Lärosätet kan utarbeta en plan för hur man ska utvärdera den särskilda satsning som erbjuds till universitetsadjunkter för att genomgå forskarutbildning

- Lärosätet kan samverka med program inom andra områden än omvårdnad för att stärka lärarförsörjningen.

- Lärosätet kan utvärdera värdet av andra kompetenser i lärarlaget än de akademiska.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör förtydliga kraven på handledarkompetens i klinisk verksamhet.

- Lärosätet kan tillsammans med kliniska verksamheter arbeta systematiskt med att kvalitetssäkra tillgång till och efterfrågan på handledarutbildning.

- Lärosätet kan stärka ämnet ledarskap i kursplanerna, samt fortsätta erbjuda handledarutbildning i IPL.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utforma en kompetensbeskrivning av VFU-samordnarens roll och säkerställa att kvaliteten på de kliniska placeringarna bedöms.

- Lärosätet bör kartlägga vilka handledningsmodeller som används under VFU och hur de systematiskt utvärderas.

- Lärosätet kan fortsätta utveckla samverkan med vårdaktörer om VFU och nya vårdformer och gemensamt formulera vilka kvalitetsmål man strävar efter för de kliniska placeringarna.

- Lärosätet kan kartlägga på vilket sätt det gemensamma kursvärderingssystemet VFU-Evaliuate säkerställer innehåll och kvalitet i VFU.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan arbeta vidare med att tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examination för examensmålet, exempelvis för lärandeaktiviteter som ingår som förberedelsen inför VFU.

- Lärosätet kan arbeta med att utöka antalet kombinerade uppdrag med kliniska lektorat, för att stötta studenterna att nå målet för färdighet och förmåga.

- Lärosätet kan formulera tydliga lärandemål kopplat till lärandeaktiviteter i kommunikation och samtalsmetodik.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan arbeta vidare med att öka samverkan med andra lärosäten nationellt och internationellt, för att möjliggöra att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

- Lärosätet kan kvalitetssäkra akutdagens struktur samt vilka lärandeaktiviteter och reflektioner om den egna professionen och samverkan mellan de olika professionerna som ingår.

- Lärosätet kan kartlägga hur portfolioexaminationen stödjer studenterna att uppnå lärandemålen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)