Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar med att säkerställa försörjningen av lärare med vetenskaplig kompetens genom samverkan på olika nivåer inom program och med vårdgivare, vilket bedömargruppen anser är av vikt att det fortsätter. Rekrytering vid lärosätet sker regelbundet och lärosätet utför verksamhets- och kompetensanalys. Vidare möjliggör lärosätet kompetensutveckling genom utbildning, där personalen har fått avsatt tid utifrån sin anställningsnivå. Lärosätet beskriver att de arbetar med en särskild satsning för att erbjuda adjunkter att gå forskarutbildning, vilket bedömargruppen anser vara en styrka. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att de kan utvärdera denna särskilda satsning och om de genom satsningen uppnått en högre vetenskaplig kompetens.

Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta för att tydliggöra karriärvägar för pedagogisk meritering, för klinisk karriär och för meritering genom kombinerade uppdrag. Lärosätet kan också arbeta för, att utarbeta strategier för hur dessa tjänster ska utformas och hur samverkan kan se ut mellan lärosätet och klinisk verksamhet.

Bedömargruppen anser att lärosätet bör arbeta med att tydligt beskriva målet för hur många lektorer som skulle behövas för att uppnå en hög kvalitet i utbildningen och för att studenterna ska få ett ökat stöd för att uppnå lärandemålen. Genom rekrytering av andra kompetenser än akademiska kompetenser, exempelvis specialistsjuksköterskor, och samverkan med program inom andra ämnen än omvårdnad, exempelvis medicin, anser bedömargruppen att lärosätet kan skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå målen i färdighet och förmåga.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsätta med att rekrytera personal, kompetensutveckla och samverka på olika nivåer.

· Lärosätet bör utforma en plan för i hur hög grad lektorer ingår i de kliniska bedömningarna och beskriva målet för hur många lektorer som skulle behövas för att uppnå en hög kvalitet i utbildningen.

· Lärosätet kan utarbeta en plan för hur man ska utvärdera den särskilda satsning som erbjuds till universitetsadjunkter för att genomgå forskarutbildning.

· Lärosätet kan samverka med program inom andra områden än omvårdnad för att stärka lärarförsörjningen.

· Lärosätet kan utvärdera värdet av andra kompetenser i lärarlaget än de akademiska.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet arbetar med att skapa förutsättningar för studenterna att uppnå lärandemålen inom färdighet och förmåga genom att erbjuda handledarutbildning på flera nivåer samt handledarutbildning specifikt i interprofessionellt lärande (IPL). Bedömargruppen anser att en systematisk kvalitetssäkring av vilken handledarkompetens som behövs utifrån behov och efterfrågan i relation till utbildningen kan vara till nytta. Kvalitetssäkringen kan göras tillsammans med vårdverksamheterna. Exempel på vad som kan ingå i kvalitetssäkringen kan vara hur många procent av handledarna som lärosätet bedömer ska ha handledarutbildning och vilken omfattning på kurserna som krävs, för att uppnå målen som verksamheten har för satt upp för fullgod handledarkompetens.

Lärosätet arbetar även med att säkerställa tillgången på utbildade handledare genom att verksamheterna anger handledarutbildning som meriterande och som krav för anställning vid vissa befattningar. Förutom de kurser som erbjuds inom handledning är handledarutbildning i IPL något som bedömargruppen anser är bra och viktigt. Bedömargruppen uppmuntrar handledarutbildning i IPL för att stärka handledarens kompetens kopplat till de lärandeaktiviteter i IPL som ingår i utbildningen. På detta sätt stärks studenternas förmåga att uppnå lärandemålen inom färdighet och förmåga.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör förtydliga kraven på handledarkompetens i klinisk verksamhet.

· Lärosätet kan tillsammans med kliniska verksamheter arbeta systematiskt med att kvalitetssäkra tillgång till och efterfrågan på handledarutbildning.

· Lärosätet kan stärka ämnet ledarskap i kursplanerna, samt fortsätta erbjuda handledarutbildning i IPL.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet arbetar med att skapa förutsättningar för studenterna genom att det finns ett planlagt tillvägagångssätt för strategiska frågor om VFU, samverkan, planering och placering. Lärosätet samverkar med vårdaktörerna om VFU och nya vårdformer, exempelvis genom reformen om god och nära vård, för att skapa nya VFU arenor.

Lärosätet har utvecklade samverkansformer med vårdverksamheten som bidrar till en samsyn om de kliniska placeringarna. Det finns alltså en samverkan mellan vårdaktörerna, men bedömargruppen anser att lärosätet även kan formulera mål för hur en verksamhet ska kvalificeras som en klinisk placering med god kvalitet för studenterna. De kliniska placeringarna utvärderas idag med hjälp av lärosätets gemensamma kursvärderingssystem VFU-Evaliuate. Bedömargruppen föreslår att lärosätet kan göra en kartläggning av på vilket sätt modellen mäter innehåll och kvalitet i VFU, om den utvecklas regelbundet samt hur verktyget är kopplat till antalet VFU-platser.

Bedömargruppen vill peka på relevansen av en kartläggning av vilka handledningsmodeller som används inom den verksamhetsförlagda utbildningen och hur de utvärderas, så att kvaliteten på de kliniska placeringarna säkerställs. Bedömargruppen efterfrågar också en kompetensbeskrivning för VFU-samordnarens roll och hur arbetet med att bedöma kvaliteten på de kliniska placeringarna sker.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utforma en kompetensbeskrivning av VFU-samordnarens roll och säkerställa att kvaliteten på de kliniska placeringarna bedöms.

· Lärosätet bör kartlägga vilka handledningsmodeller som används under VFU och hur de systematiskt utvärderas.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla samverkan med vårdaktörer om VFU och nya vårdformer och gemensamt formulera vilka kvalitetsmål man strävar efter för de kliniska placeringarna.

· Lärosätet kan kartlägga på vilket sätt det gemensamma kursvärderingssystemet VFU-Evaliuate säkerställer innehåll och kvalitet i VFU.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)