Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Det finns en tydlig koppling mellan examensmål och lärandemål, som säkerställer progressionen i utbildningen. I utbildningsplanen och kursplanerna finns lärandeaktiviteter som har en tydlig koppling till examensmålet. Progressionen säkerställs också genom att lärosätet använder Blooms taxonomi.

Bedömargruppen anser att lärosätet arbetar väl med kvalitetssäkringen av målet genom en variation av olika examinationsformer. Bedömargruppen anser att lärosätet kan stärka kopplingen till den kliniska verksamheten och examinationerna under VFU för att säkerställa måluppfyllelsen, samt efterfrågar en strategi för hur kombinerade uppdrag kan stödja studenterna i deras lärande under VFU.

Träning i kommunikation och samtalsmetodik anser bedömargruppen är viktiga beståndsdelar i utbildningen som med fördel kan synliggöras ytterligare genom tydligt formulerade lärandemål kopplat till lärandeaktiviteter i kommunikation.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan arbeta vidare med att tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examination för examensmålet, exempelvis för lärandeaktiviteter som ingår som förberedelsen inför VFU.

· Lärosätet kan arbeta med att utöka antalet kombinerade uppdrag med kliniska lektorat, för att stötta studenterna att nå målet för färdighet och förmåga.

· Lärosätet kan formulera tydliga lärandemål kopplat till lärandeaktiviteter i kommunikation och samtalsmetodik.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet har en väl etablerad organisation och tydliga mål för IPL och det finns en interprofessionell ledningsgrupp. Utbildningen samverkar återkommande med medicinska fakultetens utbildningar i samband med IPL-moment. Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta vidare med att öka samverkan med andra lärosäten nationellt och internationellt, för att möjliggöra att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

I självvärderingen framkommer att lärosätet arbetar med basgrupper utifrån gemensamma aspekter av hälso- och sjukvården. I självvärderingen framgår att lärosätet har ett IPL-moment med läkarprogrammet; en "akutdag". Bedömargruppen anser att det vore värdefullt om dagen innehöll lärandeaktiviteter, där studenterna får möjlighet att reflektera över den egna professionen för att stärka samverkan och lagarbete mellan professionerna och därför kan lärosätet kvalitetssäkra dagens struktur och innehåll. Lärosätet arbetar med portfolioexamination för studenterna, men kan kartlägga på vilket sätt den stödjer studenterna att uppnå lärandemålen.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan arbeta vidare med att öka samverkan med andra lärosäten nationellt och internationellt, för att möjliggöra att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

· Lärosätet kan kvalitetssäkra akutdagens struktur samt vilka lärandeaktiviteter och reflektioner om den egna professionen och samverkan mellan de olika professionerna som ingår.

· Lärosätet kan kartlägga hur portfolioexaminationen stödjer studenterna att uppnå lärandemålen.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)