Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar för att säkerställa lärarförsörjningen genom att rekrytera lärare med vetenskapliga, ämnesmässiga samt kliniska kunskaper och färdigheter utifrån lärosätets behov. Arbetet pågår med att försöka attrahera disputerade lärare att söka anställning, men det är få sökande till tjänsterna. Detta även om rekryteringarna omfattar personer som inte är sjuksköterskor, utan har en annan ämneskunskap som är relevant för utbildningen.

För att säkerställa klinisk kompetens bland lärarna, så anställs adjunkter, företrädesvis specialistsjuksköterskor från klinisk verksamhet. Lärarnas pedagogiska kompetens säkerställs genom att de erbjuds kurser och fortbildning. Det är dock inte helt tydlig för bedömargruppen hur lärarförsörjningen säkerställs för samtliga campus. Av självvärderingen framgår att de kommande pensionsavgångarna kan orsaka en begränsad lärarkapacitet. Även om lärosätet erbjuder lärarna fortbildning för att kontinuerligt utveckla deras pedagogiska kunskap och kompetens, begränsas förutsättningarna av både tid och resurser. Bedömargruppen anser att lärosätet bör arbeta med att skapa förutsättningar i form av tid och ekonomiska resurser för vetenskaplig, professionell och pedagogisk utveckling. I lärosätets kompetensförsörjningsplan önskar bedömargruppen att det också framgår hur den relaterar till respektive campus och leder till akademisk bredd i utbildningen.

Lärosätet resonerar i självvärderingen om att etablera pedagogiska karriärvägar för lärare samt utveckla kombinerade uppdrag med fokus på klinisk förankring och akademisk bredd vid nyrekryteringar, även om det finns ekonomiska begränsningar vid nyanställningar. Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta vidare med den strategi som lärosätet initierat för att skapa kombinerade uppdrag och utveckla karriärvägar för pedagogisk kompetens.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör arbeta med att skapa förutsättningar i form av tid och ekonomiska resurser för vetenskaplig, professionell och pedagogisk utveckling.

· Lärosätet kan arbeta vidare med den strategi som lärosätet initierat för att skapa kombinerade uppdrag och utveckla karriärvägar för pedagogisk kompetens.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet arbetar för att skapa förutsättningar för studenterna genom att erbjuda en variation av möjligheter för kliniska handledare att genomföra handledarutbildning på grundnivå och avancerad nivå. Handledarutbildningen på avancerad nivå genomförs digitalt, för att öka tillgängligheten för kliniska handledare att kunna genomföra utbildningen. Bedömargruppen anser att handledarutbildningen även på grundnivå med fördel kan digitaliseras. Den kliniska verksamheten och lärosätet har en kontinuerlig dialog för att lyfta fram betydelsen av handledarutbildning och handledarkompetens. Även olika utbildningsinsatser genomförs för att främja kompetensutveckling hos de kliniska handledarna. Bedömargruppen anser att handledarutbildningens genomförande och kompetensutveckling kan utvecklas mer i samverkan med verksamheterna genom exempelvis årliga diskussioner mellan handledare från olika kliniska verksamheter.

En utmaning som lärosätet beskriver i självvärderingen är när studenterna, under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), handleds av en annan yrkesgrupp än sjuksköterskor. Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta med att utveckla lärandeaktiviteter och handledningsmodeller i VFU som involverar fler yrkesgrupper, för att synliggöra och stärka teamets betydelse i vården.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan utforma en plan för hur handledarutbildningen kan digitaliseras även på grundnivå och i samverkan med verksamheterna utveckla handledarutbildningarnas genomförande på olika sätt, för att utgå från verksamhetens förutsättningar.

· Lärosätet kan i samverkan med klinisk verksamhet fortsätta att utveckla möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling för de kliniska handledarna.

· Lärosätet kan arbeta med att utveckla lärandeaktiviteter och handledningsmodeller i VFU för att synliggöra och stärka teamets betydelse i vården.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet och de kliniska verksamheterna arbetar tillsammans för att säkerställa och följa upp kliniska placeringar genom samverkansmöten samt genom att i avtal reglera antalet utbildningsplatser i VFU inom kommunerna. Lärosätet arbetar även med kliniska verksamheter för att inrätta kombinerade uppdrag, för att skapa goda förutsättningar för de studerande att träna färdighet och förmåga under VFU. Lärosätet samverkar också med läkarprogrammet vid ett campus, för att systematiskt arbeta fram vad de studerande ska uppnå vid olika VFU-placeringar. Utöver samverkansmöten med olika vårdgivare förs årliga diskussioner om VFU med studerande, lärare och vårdgivare vid programråd på lärosätet. Utöver de bedömningskriterier för måluppfyllelse som används under studenternas VFU, använder lärosätet en nationell klinisk slutexamination (NKSE). Det innebär att resultaten kan jämföras nationellt och därmed fungera som en kvalitetsindikator för måluppfyllelse av examensmålen.

Bedömargruppen håller med lärosätet om att lärosätets olika campus har varierande förutsättningar när det gäller innehåll (specialiteter och vård), lärandemodeller, teamarbete och kvalitet på VFU-platser. Därför bör lärosätet kvalitetssäkra att de fem olika campusen har likvärdig kvalitet, exempelvis när det gäller pedagogisk grundsyn, karaktär på VFU-platserna, möjlighet att träna teamarbete med andra professionsutbildningar samt samsyn om lärandemodeller. En annan utmaning som lärosätet beskriver i självvärderingen är hur studenternas VFU kan anpassas mot kommunal vård och vård i hemmet i ökad utsträckning. Bedömargruppen anser att lärosätet kan utforma en strategi för hur studenternas VFU kan anpassas mot mer kommunal vård och vård i hemmet, i enlighet med reformen god och nära vård.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör kvalitetssäkra hur de fem olika campusen ska nå likvärdig kvalitet.

· Lärosätet kan utarbeta en strategi för att säkerställa VFU-placeringar med god kvalitet vid ökning av VFU inom kommunal vård och hemsjukvård.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)