Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar i samverkan med verksamheterna med att utbilda kliniska handledare för att de ska kunna stödja studenterna att träna och visa på måluppfyllelse. Självvärderingen beskriver även möjligheten att synliggöra teamet vid bedömning och handledning när studenterna under sin första VFU-placering (termin 2) primärt handleds av en annan yrkesgrupp än sjuksköterskor. Bedömargruppen anser att lärosätet kan arbeta med att synliggöra rollen som sjuksköterska och utveckla stödjande lärandeaktiviteter, för att studenterna ska få utrymme för progression och förståelse för sin roll när de har andra handledare än sjuksköterskor.

Lärosätet har i sin självvärdering beskrivit en tydlig konstruktiv länkning mellan lärandemål, varierande lärandeaktiviteter och examinationer. I självvärderingen tydliggörs den kliniska progressionen i utbildningen väl, men det är inte riktigt lika tydligt i de teoretiska momenten. Bedömargruppen anser därför att lärosätet kan utveckla programmet genom att i högre omfattning integrera kliniska moment i de terminer som enbart innehåller teoretiska moment. Detta kan exempelvis göras genom användandet av teoretiska modeller som fundamentals of care eller motsvarande, för att stärka kopplingen mellan teori och praktik.

Kvalitetssäkring av måluppfyllelse sker med en variation av examinationer, men bedömargruppen undrar om de studerande har jämlika förutsättningarna att nå måluppfyllelse i lärandeaktiviteter och lärandemodeller med tanke på variationen bland VFU-platserna och lärosätets olika campus. Bedömargruppen anser att detta bör systematiskt utvärderas och kvalitetssäkras, även om lärosätet använder olika examinationsformer och nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen (NKSE).

Rekommendationer:

· Lärosätet bör systematiskt utvärdera och kvalitetssäkra studenternas förutsättningar för lärandemodeller, lärandeaktiviteter och VFU-placeringar på olika campus.

· Lärosätet kan arbeta med att utveckla stödjande lärandeaktiviteter och handledningsmodeller för att studenterna ska möjliggöras progression och förståelse för sin roll som sjuksköterska.

· Lärosätet kan arbeta med att utveckla strukturen i programmet, så att teori tydligare används i klinisk utbildning och vice versa.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med att skapa förutsättningar för att studenterna ska kunna träna och visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Studenternas förutsättningar varierar dock beroende på vilket campus och var i verksamheten det finns närliggande lärosäten med andra hälsoprofessioner. Exempelvis har vissa studenter möjlighet att genomföra VFU vid en klinisk utbildningsavdelning (KUA) och interprofessionella simuleringar, medan andra studerande genomför hälsofrämjande samtal med psykologstuderande. Bedömargruppen anser därför att lärosätet bör utveckla, presentera och systematiskt kvalitetssäkra strategier som omfattar samtliga campus när det gäller studenternas möjligheter till att träna samverkan med olika yrkesgrupper.

Enligt självvärderingen pågår försök att identifiera och utveckla nya möjligheter för studenterna att träna samverkan med olika yrkesgrupper. En utmaning är att öka möjligheterna för studenterna att träna samverkan med andra yrkesgrupper inom kommunerna, vilket problematiseras i självvärderingen. I kommunerna finns olika yrkesgrupper men också skillnader mellan de olika VFU-platserna. Bedömargruppen anser att lärosätet kan fortsätta med att utveckla lärandeaktiviteter tillsammans med vårdgivare inom kommunerna för att de studenterna ska möjliggöras att träna samverkan med olika yrkesgrupper. Exempel på lärandeaktivitet kan vara teoretisk temadag som genomförs digitalt.

Kvalitetssäkring av måluppfyllelse nås genom examinationer och vid bedömning under VFU när studenterna möter och interagerar med andra yrkesgrupper i vården av patienter, enligt självvärderingen. För att nå en jämlikhet i förutsättningarna för de studerande vid olika campus och för att möjliggöra progression i lärandet, anser bedömargruppen att lärosätet fortsatt behöver arbeta med att utveckla och kvalitetssäkra lärandeaktiviteter när det gäller samverkan med andra yrkesgrupper.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla, presentera och systematiskt kvalitetssäkra strategier som omfattar samtliga campus när det gäller studenternas möjligheter till att träna samverkan med olika yrkesgrupper.

· Lärosätet kan öka samverkan med kommunerna för att skapa nya lärandeaktiviteter där studenterna kan träna samverkan med andra yrkesgrupper.

· Lärosätet kan utveckla och kvalitetssäkra lärandeaktiviteter under VFU som kräver samarbete med andra yrkesgrupper, eftersom det är skillnader mellan olika VFU-platser.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)